– Sikrer folk raskere og bedre helsehjelp

Mette Nord, leder i Fagforbundet

Mette Nord, leder i Fagforbundet (Foto: Lars Helgerud/Fagforbundet)

Fagforbundets leder Mette Nord mener regjeringa og SVs plan for vår felles helsetjeneste vil sikre befolkningen bedre og raskere helsehjelp.

28.05.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 29.05.2024

Nasjonal helse- og samhandlingsplan skal legge rammer for både sykehusene og kommunehelsetjenesten de fire kommende årene.

– Planen legger opp til en bedre økonomi for sykehusene og bedre kontroll over hvordan vi bruker penger på helse i dette landet, sier Mette Nord.

Bedre økonomi for sykehusene

– Med denne planen blir sykehusøkonomien bedre. Skal man i dag etablere nye sykehusbygg, må man ta penger som skulle gått til daglig drift. Det får dramatiske konsekvenser for tilbudet og går utover pasientenes behandling og ventetider. Derfor er dette et viktig grep, sier Nord.

Planen legger opp til bedre kontroll på etableringen av kommersielle helseaktører, redusere bruk av innleie og satser på egne ansatte. Det er viktig for Fagforbundets 180 000 medlemmer innen helse og omsorg.

Bedre helsehjelp

– Et viktig krav fra Fagforbundet har vært å få plass en godkjenningsordning for private helseaktører. Med denne planen viser regjeringa handlekraft og tar ansvar for hvordan vi skal bruke helsepengene. Det vil gi flere hoder og hender til fellesskapets helsetjenester, sier Nord.

I Bodø og Tromsø har det kommersielle selskapet Aleris etablert sykehus. Samtidig sliter Helse Nord med å få tak i fagfolkene til sine offentlige sykehus.

– Det er mangel på fagfolk i hele helsetjenesten. I dag finnes det ingen mulighet for å regulere slik etablering. Konsekvensene blir et dårligere helsetilbud for pasientene når det tappes helsepersonell fra det offentlige. Derfor er det veldig positivt at regjeringa og SV tar tak i dette.

Styrker det psykiatriske tilbudet

Psykiatrien har vært nedprioritert over lang tid. Nå kommer det krav til økt antall døgnplasser og et desentralisert psykiatrisk tilbud.

– Dette har vært høyt oppe på vår liste. Vi er veldig glad for at dette tilbudet nå styrkes. Det er også positivt at kvinne- og minoritetshelse løftes, sier Nord.

Hun mener det er positivt at det blir tatt grep for å sikre sterkere demokratisk styring av sykehusene, men mener det kan gjøres enda mer her.