Vi trenger et NAV som er nær innbyggerne

Trond Finstad på Nav-konferanse hos Fagforbundet Agder

Trond Finstad på Nav-konferanse hos Fagforbundet Agder (Foto: Fagforbundet)

Etter å ha tilbrakt to dager med Fagforbundet Agder og medlemmer med NAV som arbeidsplass, er ikke Trond Finstad i tvil. - Vi trenger et NAV som er nær innbyggerne.

28.05.2024 av Henriette Sandvik
Sist oppdatert: 28.05.2024

Dagens organisering av NAV, med en statlig og en kommunal del, har sine klare utfordringer.

– Vi hører flere medlemmer fortelle om feil i IT-systemer, mye administrasjon og forskjellsbehandling av ansatte, sier Trond Finstad.

–Dette er utfordringer våre medlemmer må håndtere daglig. Og det skal vi ta på største alvor. Det er riktig at det er skjevhet i partnerskapet, og at staten som oftest er den sterkeste part, men løsningen er ikke å overføre alt til staten. Vi trenger lokale tilpasninger, fortsetter han.

Fagforbundet mener at uten kommunens involvering i NAV-partnerskapet er det mye lokal kunnskap som kan gå tapt. Kjennskap til de lokale forholdene, kontakten med innbyggerne og næringslivet, og ikke minst den organisatoriske tilknytningen til andre kommunale tjenester er avgjørende for at sosiale tjenester skal fungere godt. Loven om sosiale tjenester ble skrevet med kommunen som utgangspunkt nettopp fordi man så at lokale tilpasninger var nødvendig. Folketrygdloven skal på sin side være lik uansett hvor du bor. Dette skillet er viktig.

- Samtaler med våre medlemmer viser at det er på tide med en grundig evaluering og etterfølgende justeringer av NAV, forteller Trond Finstad.

Han peker på forskjeller i hvordan i «den kommunale» og «den statlige» delen av NAV driftes, som skaper forskjeller i finansieringsløsninger, arbeidsvilkår og ikke minst digitale verktøy mellom kolleger på samme kontor.  Slik det er i dag hindrer for eksempel taushetsplikten de ansatte å bruke samme digitale plattform som sine statlige kollegaer, fordi det ikke er lov til å skrive om sosialhjelp i de statlige systemene.

- Vi i Fagforbundet jobber hardt for at våre medlemmer skal få bedre arbeidsvilkår, og for at kommunen skal ta sin plass i NAV-partnerskapet. Det skal vi fortsette med, lover Trond Finstad.