Lønnsoppgjøret for PBL-barnehager i gang

Krav og motkrav: Forhandlingslederne f.v Fagforbundets Anne Green Nilsen, Jørn-Tommy Schjelderup, PBL, Marit Solheim, Delta, og Ann Mari Milo Lorentzen, Utdanningsforbundet. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

Partene i PBL-oppgjøret startet forhandlingene onsdag formiddag. Det er en samlet arbeidstakerside som møter PBL - Fagforbundet leverte felles krav med Utdanningsforbundet og Delta.

29.05.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 29.05.2024

– Vi har et godt samarbeid mellom arbeidstakerorganisasjonene og står sterkt når vi leverer felles krav til arbeidsgiver, sier Anne Green Nilsen.

Kravene omfatter 28 000 ansatte i private barnehager landet rundt. Målet med årets oppgjør er klart.

– Vi ønsker å sikre våre medlemmer en reallønnsøkning og komme fram til tiltak som vil bedre kvaliteten i barnehagesektoren, sier forhandlingslederen.

Årets oppgjør er et hovedoppgjør. I tillegg til lønn, som alltid vil være et sentralt element i oppgjørene, forhandles det også om andre elementer som for eksempel arbeidstid, sosiale bestemmelser, pensjon og stillingskrav.

Livsfasetiltak blir sentralt

Årets forhandlinger vil i hovedsak dreie seg om hvordan sektoren kan forbedres til nytte for alle ansatte og barn i private barnehager.

– Det er en bemanningskrise i hele barnehagesektoren, og det er ikke noe unntak i PBL. Da er det viktig at alle partene gjør det de kan for å gjøre yrket mer attraktivt, understreker Anne Green Nilsen.

– Lønn er sentralt, men vi vet samtidig at belastningen i barnehagene er store, og at mange ikke klarer å jobbe fullt ut frem til pensjonsalder. Derfor vil ulike former for livsfasetiltak være svært viktig for å få denne statistikken til å snu.

Det er satt av to dager til å forhandle, 29. og 30.mai.

Fagforbundets delegasjon i PBL-forhandlingene: f.v tillitsvalgte Mette Norberg og Iren Lindberg, Magnus Langstrand, forhandlingsenheten, Anne Green Nilsen, forhandlingsleder, Stian Bryde Erichsen, forhandlingsenheten, Pål Skarsbak, leder forhandlingsenheten og Linda Salemonsen, Kompetansesenteret i Nordland. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)