Resultat i lønnsoppgjøret på Energiavtalen - Samfunnsbedriftene

Onsdag 29. mai ble partene enige i hovedoppgjøret 2024 etter to dagers forhandlinger.

29.05.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 30.05.2024

Alle som er omfattet av overenskomsten vil få et sentralt, generelt tillegg på 7 kroner i timen eller 13650 kroner på årslønnen.

–  Dette er et godt oppgjør for våre medlemmer på Energi-avtalen, sier forhandlingsleder fra Fagforbundet, Ingrid Myran.

Fagforbundet har forhandlet sammen med EL og It og Delta. Forhandlingsleder Bjørn Fornes i EL og IT er også fornøyd med resultatet.
– Dette er i tråd med resultatet fra frontfaget. Nå skal det gjennomføres lokale forhandlinger og til sammen vil dette kunne gi en bra lønnsøkning for våre medlemmer.

Nøkkeltall og andre gjennomslag

Enigheten innebærer blant annet:

• Generelt tillegg på 7 kroner til alle
  • Heving av minstelønnssatsene med kr 13650.-
  • Heving av overenskomstens satser for beredskapsvakt
  • Tydeliggjøring av arbeidsgivers ansvar med servicebil

Det har også blitt en tydeligere og bedre bestemmelse for avspasering etter overtid på natt.

Et enstemmig forhandlingsutvalg fra Fagforbundet har sammen med EL og IT Forbundet og Delta anbefalt resultatet. Oppgjøret går nå videre til uravstemning.

Enighetsprotokoll fra forhandlingene vil publiseres på sidene for Energiavtale I så fort den er klar.