Fare for frisørstreik - det mekles på overtid

F.v.: Forhandlingsleder Ingunn Reistad Jacobsen, Fredrik Lygre, Vivian Jacobsen, Kaja Aga Gaarder, Helge Sørli, Jeanette Bjørnstøl Tashev, Hanne Kolby, Magnus Langstrand, Monica Syvertsen og Terri-Leigh Skjæveland. (Foto: Ingvild Hunsrød / Fagforbundet)

Forhandlingene mellom Fagforbundet og NHO Service & Handel gikk i brudd. I dag møtes partene hos Riksmekleren. Det er satt av en dag til mekling, og hvis ikke partene blir enige blir det streik fra tirsdag

03.06.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 04.06.2024

Oppdatert: Ingen frisørstreik

Færre unge vil bli frisør

Det er færre unge som velger frisøryrket, det har vært en stor nedgang i antall som startet utdanning fra 1300 til rett over 600 de siste syv årene. I 2023 var det kun 618 løpende lærekontrakter. I samme periode har det vært en økning på 10% av frisører med utenlandsk bakgrunn.

9 av 10 frisører er misfornøyd med lønna

– Det er åpenbart et stort behov for å løfte frisørenes lønns- og arbeidsvilkår for å sikre bransjens framtid, sier Reistad Jacobsen på vei inn til mekleren. – NHO har selv gjort en undersøkelse hvor det kommer fram at 92% av frisørene er misfornøyd med lønna si, sier hun.

Flere fagorganiserte frisører

På få år har Fagforbundet Frisørenes Fagforening firedoblet antall salonger med tariffavtale. Nå nærmer lista seg hele 400 salonger med tariffavtale på plass.

–  Det er mange frisører som trives med faget sitt, sier forhandlingslederen. De tar ansvar for en ryddig og bedre bransje ved å fagorganisere seg. –  Det er lønn og arbeidstid som gjør at frisører slutter i jobben. Nå er det opp til arbeidsgiver, slår hun fast.

Under en mekling er det kun mekleren som kan kommentere prosessen underveis.