Fagforbundet delte ut debutantpris

Prisutdeling litteraturfestival

Prisutdeling litteraturfestival (Foto: Jenny Dellegård)

Fagforbundet har i år delt ut et debutantstipend sammen med Forfatterforbundet og LO. Utdelingen skjedde på Lillehammer litteraturfestival, under Fagforbundet, Forfatterforbundet og LOs hagefest.

03.06.2024 av Heidi Anderssen-Dukes
Sist oppdatert: 06.06.2024

Det var leder av Deichman-klubben fra Fagforbundet kultur i Oslo, Jenny Dellegård, som satt i komiteen for Fagforbundet. Vinneren heter Maren Barlien, og bokas tittel er Einbreid bru. Handlingen i boka er lagt til et øde område på Island, der tiden har stått nesten stille. Boken har et hyperaktuelt tema: Forventningspresset som møter mange av vår tids unge kvinner og får dem til å ta livsvalg, som ikke er deres. En god bok engasjere, skape innlevelse og gi opplevelse – leseren skal frembringe levende bilder på netthinnen, kjenne lukter og smaker. Og slik er boka «Einbreid bru».

Vinneren for barne- og ungdomslitteratur

Andreas Rand vant prisen for beste barne-og ungdomsroman for boken Nesejakten, illustrert av Annette Saugestad Helleland. Nesejakten er en billedbok hvor vi møter Viktor og pappaen hans på jakt etter pappas nese. Èn dag, da pappa og Viktor tulleleker, drar Viktor litt for hardt i pappas nese. Da skjer det: Nesen løsner og faller ned på bakken.  I juryens begrunnelse står det at «Dette neseblesende eventyret» skiller seg klart ut blant årets debutantbøker. Her er det morsom handling, god driv, godt språk og noe å tenke på både for barn og voksne.

Poesiklassen

Prisen for beste diktsamling gikk til Haile Bizen for diktsamlingen: La oss si at jeg er. Vinneren av debutantstipendet får dette for en diktsamling med ord og språkbilder som slår imot en. Det handler om kulturmøter, sorg, sinne og savn. Kortfattet og i fri form. Disse diktene skaper reaksjoner og tanker og gir leseren bilder i hodet. Diktene gir leseren en unik mulighet til å forstå mer om hvordan det er å ha tilhørighet i to kulturer.