Oppsummering fra konferansen Menn i barnehagen 2024

Plakat

Plakat (Foto: Ingri Bjørnevik)

I mai gjennomførte Fagforbundet en nasjonal konferanse for Menn i barnehagen

04.06.2024 av Arbeidsgruppa til Menn i barnehagen
Sist oppdatert: 04.06.2024

Årets konferanse ble åpnet med et kulturinnslag av Vigdis Eidsvåg, hun ønsket å kunne få åpne konferansen da hun oppdaget at Fagforbundet hadde en egen konferanse for Menn i barnehagen.

Sang av Vigdis Eidsvåg
Sang av Vigdis Eidsvåg (Foto: Ingri Bjørnevik)

Frode Lagset fra yrkesseksjonsstyret åpnet årets konferanse med å si at Fagforbundet er opptatt av at vi skal ha flere menn i barnehagen. Et av tiltakene er å gjennomføre en nasjonal konferanse for målgruppa.

Samtale med forfatteren bak boken "Den indre sommerfuglen"

Jorge Roberto Navarro Fica utga boken «Den indre sommerfuglen» juni 2022. På konferansen fortalte han i dialog med Kristian Meyer hvorfor han ønsket å lage akkurat denne boka.

Dialog om boka Den indre sommerfuglen
Dialog om boka Den indre sommerfuglen (Foto: Ingri Bjørnevik)

Da Jorge Roberto Navarro Fica startet sin karriere i barnehagen, ble han lite inkludert i barnehagens pedagogiske arbeid. Da han begynte å studere som barnehagelærer via ABLU-student, ønsket han å kunne lage en bok som ville gi mer nærhet mellom praksis feltet (barnehagen) og akademia (pedagogikken).

Barnehagedagen 2023
 Jorge Roberto Navarro Fica
(Foto: Privat)

Han ville at boka skulle være en bro mellom praksisfeltet og utdanningsinstituttet, noe han opplever han har fått tilbakemeldinger om at boken gjør.

Han mener også det er viktig at flere menn lager faglitteratur for barnehagesektoren. Om barnehagen skal være en lærende organisasjon, trenger vi at alle bidrar. Barnehagene må skape en kultur for å dele erfaringer og kunnskaper med hverandre.

Du kan lese mer om boka her; https://www.universitetsforlaget.no/den-indre-sommerfuglen

Trygg mann i barnehagen

Frode Lagset innledet diskusjon om hvilke krav og forventninger deltakerne opplevde ved å være mann i barnehagen.

Innledning på konferansen Menn i barnehagen
Frode Lagset

Deltakerne hadde ulike erfaringer om hvordan makt ble utøvet i barnehage, mellom de som menn og de andre kvinnene på arbeidsplassen. Det er enklere å være i en barnehage med flere menn, enn å være alene. Mange opplever at man er positiv til å ha menn i barnehagen, men at man ikke får utøve oppdragerrollen på menns premisser. En utfordring noen steder er pauseromskulturen, hva snakkes det om i pausene.

I Norge har vi hatt et ønske om at 20 prosent av de ansatte skal være menn, vi ser at de største byene har neste nådd målet. Men på landsbasis har vi et stykke igjen. Med nedgang i elever som søker seg til barne- og ungdomsarbeiderfaget og studenter som vil bli barnehagelærere, viser at sektoren sliter med rekruttering.

Økten ble avsluttet med gruppearbeid, hvor deltakerne diskuterte forskjellsbehandling fra foreldre, fra kollegaer og hva deltakerne mente var svaret på utfordringene de opplever med forskjellsbehandlingen.

Digital praksis i barnehagen

Deltaker Arnie Van Kerwel fra Kråkeslottet barnehage i Tromsø, fortalte hvordan de jobber med digital praksis i hans barnehage.

Digital praksis i barnehagen

De samarbeider med universitetet i Tromsø om hvordan man kan bruke digital praksis i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. De bruker animasjonsfilm for å diskutere f.eks. følelser med barna.

Regionale eller lokale nettverk

Yrkesseksjonsstyret håper at man på sikt kan gjennomføre denne konferansen på regionalt nivå.

Oppsummering

Jorge Roberto Navarro Fica og Kristian Meyer avsluttet konferanse med en diskusjon om behovet for å møtes. Kan denne type konferanse gjennomføres regionalt eller lokalt. Hva mener deltakerne må til for at dette skal være mulig?