Ingen streik for frisørene

F.v.: Forhandlingsleder Ingunn Reistad Jacobsen, Fredrik Lygre, Vivian Jacobsen, Kaja Aga Gaarder, Helge Sørli, Jeanette Bjørnstøl Tashev, Hanne Kolby, Magnus Langstrand, Monica Syvertsen og Terri-Leigh Skjæveland. (Foto: Ingvild Hunsrød / Fagforbundet)

Tirsdag 4. juni ble Fagforbundet og NHO Service og Handel enige hos Riksmekleren om hovedoppgjøret 2024, etter en lang meklingsnatt.

04.06.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 05.06.2024

Forhandlingsleder Ingunn Reistad Jacobsen er glad for resultatet.

– Vi mener fortsatt at vi har en vei å gå for å få opp lønnsnivået for frisørene, men vi fikk gjennomslag for noen viktige punkter, sier hun.

Resultatet gir alle Fagforbundets medlemmer et generelt tillegg på 7 kroner timen med virkning fra 01.04.2024. I tillegg er minstelønnssatsene økt, se tabell her:

Følgende minstelønnssatser gjelder fra 01.04.2024:

Frisøransatt uten svennebrev:                                                                 kr 174,50

Frisør med norsk svennebrev eller EU-sertifikat:

Mellom 0 og 2 års ansiennitet i faget:                                                   kr 193,50

Mellom 2 og 5 års ansiennitet i faget:                                                   kr 203,50

Mellom 5 og 10 års ansiennitet i faget                                                  kr 214,50

Mer enn 10 års ansiennitet i faget:                                                          kr 231,50

Tillegg for ubekvem arbeidstid

Det er tydeliggjort i tariffavtalen at ubekvemstillegg skal betales i tillegg til annen lønn. Tilleggene for ubekvem arbeidstid skal reguleres med konsumprisindeksen, ved oppgjøret 2024 endres satsene til: kr 45 per time for faglærte og ufaglærte frisører og kr 36 per time for hjelpearbeidere og lærlinger. For hovedoppgjøret i 2024 gjelder satsene fra 01.04.24.

Det skal også gjennomføres lokale forhandlinger.

Les mer om resultatet i Riksmeklerens møtebok (pdf)

Last ned tariffinfo A4-plakat (pdf)

Det anbefalte resultatet går nå til uravstemning blant medlemmene som er omfattet av avtalen.