Bruk stemmeretten din i uravstemninga

Du stemmer enkelt med mobilen.

Avstemningene skjer fortløpende.

06.06.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 07.06.2024

En viktig del av lønnsforhandlingene er at medlemmene bruker stemmeretten. Slik går du fram for å stemme i en uravstemning.

- I disse dager er det mange som får en SMS fra fagforeninga om å stemme ja eller nei til resultatet Fagforbundet har forhandlet seg fram til. En uravstemning er kanskje den mest direkte formen for medlemsdemokrati vi har i Fagforbundet. Og oppgjøret er ikke ferdig før medlemmene har fått sagt sitt. Derfor håper jeg så mange som mulig benytter anledningen til å gi sin stemme, sier Anna Elisabeth Uran, 2. nestleder i Fagforbundet Oslo.

Uravstemning ved hovedoppgjør

- Når et oppgjør er ferdig, går det til uravstemning. I år er det hovedoppgjør. Det betyr at du stemmer over både lønn og avtalevilkår, som er fremforhandlet. Sier flertallet av medlemmene ja, er oppgjøret godkjent. Sier de nei, er man i en konflikt og det kan bli streik, forteller Uran.

Slik stemmer du

- Stem ja, eller nei, med mobiltelefonen. Uravstemningene foregår elektronisk ved at du får en SMS, med en unik kode, som gir mulighet for å svare ja eller nei. Du får også en lenke til forhandlingsresultat og en frist, sier Uran.

- Telefonnummeret må være riktig for at du skal få tilsendt SMS. Sjekk om dine opplysninger i medlemsportalen Min side er korrekt, påpeker nestlederen.

Ta kontakt med din fagforening for spørsmål.

Det er trygt å stemme

- Du kan være sikker på at uvedkommende ikke får vite hva du stemmer. Selve avstemningen blir gjennomført av et eksternt selskap. Heller ikke ansatte i dette selskapet kan se hva du stemmer. Det er ikke er mulig å stemme flere ganger eller på en annen måte påvirke tallene. Det endelige resultatet oversendes Fagforbundet, som kunngjør hva resultatet ble, avslutter Anna Elisabeth Uran.

Her kan du lese mer om lønnsoppgjøret 2024.