Hilsen fra May Britt: De ansatte må ha det bra for at barna skal trives!

May-Britt Sundal, medlem av arbeidsutvalget AU i Fagforbundet, leder Yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst300419 (Foto: Birgit Dannenberg)

Den første sommermåneden er her! Les mer om blant annet ny opplæringslov, rammeplanen for SFO og skolebibliotekene. I tillegg har jeg skrevet en kronikk om den emosjonelle arbeidsbelastningen i arbeidet med barn.

06.06.2024
Sist oppdatert: 06.06.2024

Juni er godt i gang, med alt hva det bærer med seg av tradisjoner og rutiner. Det er avslutninger og sommerfester. Det er avskjeder og muligheter for nye menneskemøter. Og det er mye arbeid som skal avsluttes før ferien. Det er travelt, men også lengre og lysere dager, og heldigvis mye å glede seg over. Innimellom alle disse travle dagene er det viktig med pauser, på et svaberg, ved et tjern i skogen, i hagen eller på balkongen.

Emosjonelt arbeid kan være utmattende

«De ansatte må ha det bra for at barna skal trives!» Dette er overskriften på en kronikk jeg hadde i magasinet Barnehagefolk. Kronikken handler om det emosjonelle presset mange barnehageansatte opplever, og som går utover egen helse og motivasjon for å stå i jobben over tid. Høyt sykefravær og slitne ansatte går også utover kvaliteten i barnehagetilbudet. Det blir en ond sirkel som bare vil forsterkes hvis det ikke blir bedre grunnbemanning i barnehagen. Det er ikke mulig å organisere eller administrere seg bort fra det faktum at barna trenger ansatte som er motiverte, fornøyde og stabile.

Også ansatte i SFO og skole kan oppleve tilsvarende emosjonelt press i jobben. Å jobbe tett på barn og unge som en ser trenger mer enn du kan gi, er utmattende.

I landets kommuner varsles det om strammere økonomi, med innsparinger i millionklassen. Det vil også ramme våre medlemmer. Alle steiner må snus for å spare penger. Å drifte barnehager, skoler og SFO, fritidstilbud og kulturaktiviteter på sparebluss over tid, vil i sin tur gi økte utgifter på helsebudsjetter i form av økt mistrivsel og dårligere helse for både barn og voksne.

Rammeplanen for SFO, ny opplæringslov og skolebibliotek

Fagforbundet har, som den eneste av arbeidstakerorganisasjonene, vært veldig opptatt av kvalitet, arbeidsforhold og innhold på skolefritidsordningene. SFO skal være mer enn «oppbevaring» av barn før og etter skoletid. Forskere ved NTNU i Trondheim har over tid fulgt med på implementeringen av rammeplanen for SFO. De er i ferd med å avslutte arbeidet, og vi vil få større innsikt i hva slags SFO-tilbud som gis rundt i landet. De fleste har erfart at rammeplanen ikke har ført til flere ressurser til driften, så vi må fortsatt arbeide for bedre bemanning og kompetanse til SFO.

Vi vil også følge med på hvordan SFO-tilbudet utvikler seg når tilbudet om gratis tid gradvis omfatter flere klassetrinn. Fra høsten 2024 blir også 3.klassingene inkludert. Det forutsettes at utvidelsen skjer uten ekstra ressurser til SFO-drift. Vi må fortsatt arbeide for bedre bemanning og kompetanse til SFO.

Fra 1.august trer ny opplæringslov i kraft. Den gir eleven flere konkrete rettigheter underveis i skoleløpet, slik at de har et best mulig grunnlag for et selvstendig liv. Det legges opp til en mer praktisk orientert skole, som bidrar til å utjevne sosiale ulikheter og fullføringsgrad. Laget rundt eleven skal styrkes og her blir barne – og ungdomsarbeidere og andre skolemiljøansatte en viktig ressurs..

Det er også innført en formålsbestemmelse om skolebibliotek for å tydeliggjøre skolebibliotekets betydning og støtte opp under skolens arbeid med lesing. Dette har Skolebibliotekaksjonen jobbet lenge for, og vi er tilfredse med at det endelig er kommet inn. Så gjenstår det å følge med på hvilke ressurser som følger med. Her er Utdanningsdirektoratet sin oversiktlige presentasjon.

Med diktet Sommersang av Odd Børretzen vil jeg ønske dere alle en riktig god sommer!

Sommersang

Hver sommerdag er en gave
En gave – fra Gud vet hvem
Men jeg takker og bukker