Bli med å feire Oslo Pride

En godt knippe tillitsvalgte, og en ansatt, i Fagforbundet Oslo holder regnbueflagget i anledning pridemåneden. (Foto: Martin Halsos)

Oslo Pride 2024 arrangeres 21. juni til 29. juni.

11.06.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 14.06.2024

Juni er pride-måneden og Oslo Pride arrangeres fra 21. juni til 29. juni. Det er en viktig markering for mangfold. Da feires alles rett til å være seg selv og elske hvem de vil, med arrangementer i Pride Park og  med Pride-parade i Oslos gater.

En viktig markering for mangfold

- Det er viktig for Fagforbundet Oslo å være til stede på Oslo Pride. Fagforbundet skal være en organisasjon som setter mangfold høyt. Vi jobber året rundt for at våre medlemmer skal være trygge på jobb, føle seg akseptert, verdsatt og ikke bli utsatt for utestengelse, diskriminering eller trakassering. Oslo Pride er en betydningsfull markering, sier politisk sekretær Trine Posaas Nilsen.

- LO har ansvar for stand i Pride Park og egen flåte i paraden. Det har vært en utrolig fin opplevelse å stå på LO-stand i Pride-parken og å delta i paraden tidligere år. Jeg oppfordrer derfor alle våre tillitsvalgte og medlemmer til å melde seg frivillig til en vakt. I paraden kan du både danse på flåten eller gå som vakt ved siden av bilen. Fagforbundet Oslo stiller med fane i pride-paraden 29. juni. Vi oppfordrer alle fagforeningene til å stille med egne faner i paraden. Flere har allerede meldt at de kommer. Håper vi ses! Ha en flott pridefeiring, avslutter Trine Posaas Nilsen.

Bli med som frivillig

Gjør en innsats for mangfold og fagbevegelsen. LO i Oslo og Akershus har ansvar for LOs deltakelse i Oslo Pride. Fagforbundet deltar som en del av LO og oppfordrer alle medlemmer til å bidra på stand eller i paraden. Meld deg på på ved å følge lenkene:

Bli med på stand i Pride Park i Sofienbergparken 26.- 29 juni. T-skjorte er inkludert.

Stå på flåte for LO eller vær hjulvakt i Pride Parade 29. juni.

Årets parade har avmarsj lørdag 29. jun,i kl. 12.00, fra Helga Helgesens plass på Grønland, og går til Pride Park i Sofienbergparken i bydel Grünerløkka.

Om Oslo Pride 2024

Oslo Pride er Norges største feiring av skeiv kjærlighet og mangfold, og setter fokus på like rettigheter og menneskeverd fra 21. - 29. juni. Selv om arrangementet er for folk i Oslo-området kommer det gjerne besøkende fra hele landet for å delta. Festivalen går over ni dager og består av Pride House, Pride Park, Mini Pride og Pride Parade.

Oslo Pride lages av omtrent 80 helårsfrivillige, og rundt 300 frivillige som trår til under festivalen.

Her kan du lese årets program.