Fagforbundets verneombudskonferanse: Vil forbedre opplæringa

Per Vidar Kjølmoen, AP, Arbeids- og sosialkomiteen, Seher Aydar, Rødt, Helse- og omsorgskomiteen, Morten Grønlie, bak Elin Meyer, begge medlemmer i Fagforbundets utvalg for arbeidsmiljøaktivitet. (Foto: Fagforbundet)

Solid grunnopplæring og videreopplæring knytta til arbeidsplassens særegne risiko, er blant kravene LO stiller for kursing av verneombud.

12.06.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 13.06.2024

– Blant de viktigste suksessfaktorene for godt forebyggende arbeidsmiljøarbeid er verneombud, tillitsvalgte og ledere som jobber sammen, sa Sissel Skoghaug, nestleder i LO da hun åpnet Fagforbundets verneombudskonferanse. Hun roste Fagforbundet for å satse på å ivareta og styrke verneombudene.

150 verneombud organisert i Fagforbundet møttes til to dagers konferanse med foredrag og diskusjoner om vold og trusler i arbeidslivet, varsling, gjengjeldelse, avvikshåndtering og mer.

Skoghaug mener det er for enkelt for arbeidsgiver å avtale seg bort fra kravet om 40 timers grunnopplæring for verneombud. Hun mener snarere det bør pålegges mer videreopplæring for verneombud.

– Det bør være basert på risikoforholdene i egen virksomhet, og hovedverneombudenes oppgaver må presiseres bedre i lovverket. I tillegg vil vi jobbe for å bli kvitt problemet med useriøse kursaktører. HMS-opplæring kan ikke foregå via nettbaserte selvstudier, som kun består av kopi av lovtekst, sa Skoghaug.

Utvalg for arbeidsmiljøaktivitet i Fagforbundet har tradisjon for å arrangere konferanse for verneombud som er organisert i Fagforbundet. I år var det spesielt stor interesse, siden det ikke har vært avholdt konferanse siden 2019, grunnet pandemi og landsmøte i 2022.

Harald Sehm, Iren Luther leder, Elin Meyer, Siv Ryan Andersen og Morten Grønlie. Ingunn Reigstad Jacobsen var ikke tilstede da bildet ble tatt.
Morten Grønlie, Iren Luther leder, Elin Meyer, Siv Ryan Andersen og Harald Sehm. Ingunn Reigstad Jacobsen var ikke tilstede da bildet ble tatt. (Foto: Fagforbundet)

Utvalg for arbeidsmiljøaktivitet består av: Iren Luther leder, Harald Sehm, Siv Ryan Andersen, Morten Grønlie, Elin Meyer og Ingunn Reigstad Jacobsen.

Fagforbundets verneombudskonferanse 2024 ble avholdt på Thon hotell Oslo Airport 11. til 12. juni.