Norge må følge opp den historiske anerkjennelsen av Palestina

Forbundsstyret i Fagforbundet krever handling. Bilde fra et tidligere møte i forbundsstyret. (Foto: Ingunn Eriksen)

Fagforbundets landsstyre er glad for Norges historiske beslutning om å anerkjenne Palestina som sjølstendig stat, noe Fagforbundet har vært en pådriver for i ei årrekke. Men Norge har mer å gjøre.

13.06.2024 av Uttalelse fra Fagforbundets landsstyre, 13. juni 2024
Sist oppdatert: 14.06.2024

Fagforbundets landsstyre er glad for Norges historiske beslutning om å anerkjenne Palestina som sjølstendig stat, noe Fagforbundet har vært en pådriver for i ei årrekke. Det er også positivt at regjeringa har reist skarp kritikk mot Israels brudd på humanitærretten i krigen i Gaza, og gledelig at regjeringa har frarådet norsk næringsliv å drive handel og næringsvirksomhet som bidrar til å opprettholde de folkerettsstridige israelske bosetningene.

Fagforbundets er forferdet over Israels krigføring i Gaza, seinest med det grusomme angrepet på flyktningleiren Nuseirat i helga. Angrepet framstår som en massakre. Minst 274 palestinere ble drept og over 700 skadet i aksjonen for å frigi fire gisler. Siden krigens start har rundt 37.000 mennesker blitt drept og over 80.000 såret, svært mange av dem barn. Store deler av Gaza er bombet til grus. Helsepersonell, bistandsarbeidere, journalister og FN-ansatte er drept i store antall. Sykehus, ambulanser og nødhjelpskonvoier er blitt angrepet. 1,7 millioner palestinere er internt fordrevne. Mange dør av sult dehydrering og mangel på helsehjelp og medisiner.

USAs forakt for folkeretten må utfordres

Israels brutale krigføring ville ikke ha vært mulig uten USAs økonomiske og militære støtte. USA har i over åtte måneder brukt vetoretten mot forslag om våpenhvile i FNs sikkerhetsråd, noe som har vært et svik mot palestinerne og gislene. Når Sikkerhetsrådet nå omsider har fattet vedtak, har USA et stort ansvar for at våpenhvilen blir en realitet og at Israel slipper inn all nødvendig humanitærhjelp.

USA har ikke gjort nok for å påvirke Israel til å respektere kjennelser i Den internasjonale domstolen (ICJ). Israel har derfor ignorert to kjennelser fra domstolen om å forhindre «en reell og overhengende risiko for folkemord» i Gaza. USA har også undergravd folkeretten og Den internasjonale straffedomstolen (ICC). Fagforbundet slutter seg til utenriksminister Barth Eides kritikk av USA holdning til domstolen. ICC er verdenssamfunnets viktigste domstol når det gjelder denne type forbrytelser. Norge og verdenssamfunnet må passe på at folkeretten er i sentrum for ethvert politisk initiativ for å sikre et fritt Palestina.

Norge har mer å gjøre

I Arbeiderpartiets og Senterpartiets regjeringsplattform ble det slått fast at regjeringa vil ta nye initiativ for å videreutvikle internasjonal folkerett, være en pådriver for å styrke FN-systemet, og arbeide for nordisk samordning og en tydeligere nordisk stemme i FN.

Regjeringa har nylig konkludert med at Norge i tilstrekkelig grad har oppfylt forpliktelsene om å gjøre alt i vår makt for å forhindre at folkemord skjer. Fagforbundet er skuffet over denne konklusjonen, blant annet på grunn av Oljefondets investeringer.

Oljefondet har investert over 110 milliarder kroner i 19 selskap som leverer våpen til Israel. Fondet eier over 319 milliarder kroner i 65 selskap som direkte bidrar til okkupasjonen. Fagforbundets landsstyre krever at Oljefondet trekker seg ut av selskap knyttet til bosettingene og bruddene på humanitærretten og menneskerettighetene, samt våpenindustri som samarbeider med israelske selskap. Fagforbundet krever også at Norge forbyr handel med varer og tjenester fra okkuperte områder. Dette er et naturlig neste skritt etter Norges historiske beslutning om anerkjennelse av Palesti