Fagforbundet gir innspill til Riksantikvarens håndverksstrategi

Riksantikvarens håndverkstrategi.

Riksantikvarens håndverkstrategi. (Foto: Trond A. Isaksen, Riksantikvaren.)

Fagforbundet leverte nylig høringsinnspill til forslaget til Riksantikvarens håndverksstrategi, som hadde frist 14. juni.

16.06.2024 av Olav Strømmen
Sist oppdatert: 25.06.2024

Strategien skal bidra til at eiere og forvaltere av fredede og verneverdige bygninger, anlegg og fartøy har tilstrekkelig og stabil tilgang på handverkere med relevant kompetanse.

Her er noen av hovedpunktene Fagforbundet spilte inn:

• Trygge lønns- og arbeidsvilkår: Fagforbundet understreker at håndverksstrategien bør bidra til trygge lønns- og arbeidsvilkår, noe som vil være viktig for å rekruttere og beholde tradisjonell håndverkskompetanse.
  • Stabile kompetansemiljøer: Forbundet mener at store og komplekse restaureringsoppdrag krever stabile kompetansemiljøer, og at dette krever forutsigbare økonomiske rammevilkår.
  • Bruk av egne ansatte: Fagforbundet argumenterer for at det offentlige bør utføre mest mulig restaurering- og istandsettingsarbeid med egne ansatte for å sikre kvaliteten på tjenesteleveransen.
  • Styrking av håndverkskompetanse: Fagforbundet støtter Riksantikvarens mål om å styrke håndverkskompetansen og -kapasiteten, og foreslår flere tiltak for å oppnå dette, inkludert økt samarbeid mellom næringen og videregående skoler, justering av læreplaner, og krav om bruk av lærlinger.
  • Klimarelaterte skader og det grønne skiftet: Fagforbundet roser Riksantikvaren for å sette søkelyset på klimarelaterte skader, klimaendringer og ivaretakelse av det som allerede er bygd som del av det grønne skiftet, og oppfordrer til mer forskning og erfaringsbasert kunnskapsutvikling på dette området.