Ap-Sp-regjeringa og SV satser på velferd

MetteNordpåtaketavKeysersgate15irødjakkesmilende

Leder i Fagforbundet, Mette Nord. (Foto: Lars Helgerud)

Fagforbundets leder Mette Nord er fornøyd med velferdsløftene som ble presentert i avtalen om revidert nasjonalbudsjett.

17.06.2024 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 17.06.2024

– Økning av barnetrygden, styrket grunnbemanning i levekårsutsatte områder og billigere tannhelse for unge voksne er viktige grep for å hindre utenforskap og økte forskjeller. En tydelig satsning på velferd, sier Nord.

SFO og tannhelse er viktige gjennomslag for Fagforbundet

Partiene øker nå barnetrygden for de med barn over seks år med drøye 3 000 kroner i året, noe som blir viktig for barnefamiliene. Forbundslederen er også glad for mer oppmerksomhet rundt skolefritidsordningen i tiden framover.

– Utvidelsen av gratis SFO har gjort at flere barn bruker tilbudet, som er gledelig, men at belastningen på de ansatte har økt betraktelig. Det er nødvendig å kartlegge bemanning slik at man kan bedre SFO-hverdagen for barn og ansatte, sier Nord.

Å gjøre tannhelsetilbudet mer tilgjengelig har også vært viktig for mange av medlemmene i Fagforbundet, og noe spesielt Fagforbundet Ung har jobbet mye med.

– At 25- og 26-åringer også skal inkluderes i ordningen med billig tannhelse, er gode nyheter. Man skal ikke måtte kvie seg for å gå til tannlegen, bare fordi man er redd for regninga, kommenterer Nord.

Satsing på havvind for å elektrifisere petroleumsnæringa

AP, SP og SV presenterte også enighet om en storsatsing på havvind, finansiert av en økning i CO2-avgiften hos olje-og gassnæringa.

– En solid havvindssatsing vil være viktig for å utvikle og skape flere grønne industriarbeidsplasser. Det er avgjørende å få på plass, også for å unngå at man skaper forsyningsproblemer av strøm til kommuner og husholdninger, sier Nord.

Les også: Revidert nasjonalbudsjett: Endringer som trygger velferden

Gjennomslag for Fagforbundet med avtalen om revidert nasjonalbudsjett:

• Fortsetter satsing på å bedre barnefamiliers økonomi – barnetrygden for barn over seks år øker med over 3000 i året
  • Billigere tannlege for 25- og 26-åringene slik de opp til 24 år har i dag
  • 100 millioner til barnehager i levekårsutsatte områder
  • Forenkling og forbedringer i bostøtteordningen
  • Boligpakke med flere studentboliger og startlån til førstegangsetablerere
  • 50 millioner til Klimasats som for klimatiltak i kommunene
  • Kartlegging av bemanningssituasjonen i SFO-tilbudene i samarbeid med partene
  • Styrke døgntilbudet til ruspasienter og sikre oppfølging av rusavhengige etter døgnbehandling
  • Styrke rekrutterings- og samhandlingstilskuddet
  • Kvinnehelse: Etablere en digital kvinnehelseportal for formidling av kunnskap om kvinnehelse
  • Kartlegging av minoritetshelse gjennom oppsøkende arbeid i Groruddalen

Gjennomslag i opprinnelig revidert nasjonalbudsjett.

• 2 milliarder til sykehus for å få ned ventetiden
  • 250 millioner til Helse Nord
  • 6,4 milliarder mer i frie inntekter til kommunene neste år
  • 100 millioner til bevaring av gamle kirkebygg