Nei til flytting av lønningskontoret!

Inngang til rådhuset

Inngang til rådhuset (Foto: Maria Aksberg)

Kommunestyret i Vestre Toten skal den 20. juni ta stilling til om det skal utredes videre om lønningskontoret skal inngå i et interkommunalt lønningskontor. Fagforbundet Vestre Toten anbefaler sterkt våre folkevalgte til å stemme ned forslaget.

18.06.2024 av Styret i Fagforbundet Vestre Toten
Sist oppdatert: 18.06.2024

Interkommunalt samarbeid kan være helt greit på noen områder, vi har eksempler på at det fungerer bra på andre områder. Vi mener derimot at dette ikke er et område som egner seg som interkommunalt samarbeid. For Vestre Toten kommune, har vi derimot alt å tape på det. Vi er bekymret for om kvaliteten vil bli bedre, eller om sårbarheten vil bli borte. I en uttalelse fra de ansatte på lønningskontoret, så trekkes følgende momenter fram:

«Ved en sammenslåing blir vi fortsatt en liten enhet som skal serve fire kommuner og seks selskaper. (Kirkelig fellesråd x4, Totenbadet og Frivilligsentralen i Søndre Land). Det er fire små lønningskontorer med få ansatte, slik at sårbarheten for Vestre Toten kommunes del ikke blir mindre enn den er i dag, snarere tvert imot. Når vi skal lære oss fire kommuner/organisasjoner + selskaper, er det også vanskelig å bli like gode på alle. Dette er organisasjoner med ulik organisasjonsstruktur og egne særavtaler. Det vil kreve mer av hver enkelt medarbeider»

Videre trekker de ansatte på lønningskontoret fram at det vil bli betraktelig lengre reiseveg tur/retur og at vi vil miste ansatte i prosessen. Hjemmekontor og rullering på hvor man skal sitte, skaper ikke ett større fagmiljø, og det skaper uro i arbeidshverdagen.

Vestre Toten kommune kan, dersom våre folkevalgte går videre med dette, risikere å miste alle de ansatte som har god kunnskap om systemene for lønn i vår kommune.

Når Vestre Toten kommune er i den situasjonen vi er i økonomisk, har vi ikke råd til å gå inn på et slikt interkommunalt samarbeid som høyst sannsynlig vil øke kostnadene til kommunen.

Vi anbefaler sterkt alle i kommunestyret i Vestre Toten kommune å lese, og ta inn over seg, uttalelsen fra de ansatte ved lønningskontoret, og anbefalingen fra hovedtillitsvalgt og leder i Fagforbundet Vestre Toten, som ligger ved sakspapirene.

Støtt de ansatte, og stem nei til videre utredning av interkommunalt samarbeid om lønningskontoret.