Sterk offentlig sektor nødvendig for grønt skifte

Jeanette Lea Romslo, leder Fagforbundet Ung.

Jeanette Lea Romslo, leder Fagforbundet Ung. (Foto: Fagforbundet)

Fagbevegelsens medlemmer står i front når katastrofene inntreffer. Europa klarer ikke å ta seg gjennom tørke, skogbrann, hetebølger og flom uten en sterk offentlig sektor.

19.06.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 20.06.2024

- Det er oppskriften på en god og trygg overgang til en grønnere verden. Det er oppskriften på et grønt og bærekraftig samfunn, sier Jeanette Lea Romslo.

Leder i Fagforbundet Ung satte klimaendringene på dagsorden i dag da hun talte til europeisk fagbevegelse i Bucuresti, Romania. Der avholder EPSU, Europeisk sammenslutning av fagforbund i offentlig sektor, sitt landsmøte. Hun minnet kongressen på at hele samfunnet og økonomien må omstilles.

- Vi må både kutte i utslipp og gjøre samfunnet mer robust, så vi kan tåle klimaendringene som treffer oss stadig sterkere og stadig oftere. Økonomien må bli sirkulær og forbruket vårt må ned. Naturen må forvaltes på en langt mer bærekraftig måte enn i dag, kommenterer Romslo.

Jeanette Lea Romslo på landsmøtet til EPSU, Europeisk sammenslutning av fagforbund i offentlig sektor. (Foto: Fagforbundet)

Etterlyser modige politikere

Hun slår fast at det ikke er arbeiderklassen som forurenser mest, men alle rammes av klimaendringene – og alle må bidra til en grønn framtid. Samtidig er det slik at de som tjener minst og forurenser minst, er de som først må kutte i forbruket sitt når klimatiltak gjør livene våre dyrere.

- Vi krever rettferdig omstilling for alle. Det er ikke slik at alenemoren i deltidsstilling skal eller kan redde kloden alene.

Og hun legger til:

- For lenge har vi i fagbevegelsen akseptert forstillingen om at rettferdig omstilling først og fremst handler om energisektoren og fossilbransjen. Denne fortellingen dekker over at hele samfunnet må omstilles.

Jeanette Lea Romslo snakket seg varm om klimakamp på kongress for europeisk fagbevegelse. (Foto: Fagforbundet)

Hun mener at mer av samfunnets ressurser må fordeles gjennom gode og demokratiske beslutninger, og etterlyser politikere som tør å sette av mer av samfunnets ressurser på offentlig sektor.

- Det er fagbevegelsens jobb å få folk til å forstå at vi må ha en sterk offentlig sektor for å takle klimaendringene vi står overfor. Med gode og trygge arbeidsplasser, veldrevne lokalsamfunn, og selvfølgelig – solidaritet, avslutter Romslo.