Fagforbundet Bodø er på lag med jentene!

Fagforbundet Bodø vil bidra til at jenter og kvinner får satse på idretten sin.

Fagforbundet Bodø vil bidra til at jenter og kvinner får satse på idretten sin. (Foto: Fagforbundet Bodø)

For andre år på rad inngår Fagforbundet Bodø samarbeidsavtale med et lokalt damelag.

19.06.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 19.06.2024

- Vi har i år valgt å inngå samarbeidsavtale med Innstranda idrettslag sitt damelag, forteller Ann-Merethe Larsos Kristensen, leder i Fagforbundet Bodø.

Samarbeidsavtalen

Avtalen har et overordnet mål om å bidra til en positiv utvikling av jente- og kvinnefotball i Bodø. Det handler om at spillerne skal få styrket mulighet til å satse på idretten sin gjennom bedre lønns- og arbeidsvilkår og at spillerne skal bli kjent med Fagforbundet og fagbevegelsens betydning i det norske samfunnet. Videre er målet å skape kvinnelige rollemodeller og forbilder for jenter som spiller fotball. Samarbeidet skal skape økt bevissthet om forskjellsbehandlingen jenter og kvinner i fotballen opplever daglig.

-Vi må sette søkelys på dette og bidra til å redusere forskjellen mellom jenter og gutter på fotballbanen. Dette arbeidet er så viktig at vi vurderer å samarbeide med flere lokale jentelag, sier Larsos Kristensen.

Utstyr til jentene

Fagforbundet Bodø skal mobilisere publikum til kamper og heie fram laget sitt gjennom sesongen.

-Vi var innom de i kveld med fotballer, drikkeflasker og hårbånd. En utrolig fin gjeng, med gode og stødige trenere rundt seg, avslutter Larsos Kristensen.

Fagforbundet Bodø og Innstranda idrettslag sitt damelag har inngått samarbeidsavtale. (Foto: Fagforbundet Bodø)