Det blir tur til Norway Cup i år!

IL Holmgang jenter 12-14 reiser til Norway Cup i år!

IL Holmgang jenter 12-14 reiser til Norway Cup i år! (Foto: Fagforbundet Sortland)

Fagforbundet Sortland avd 341 har inngått samarbeidsavtale med IL Holmgang sitt jentelag 12-14.

19.06.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 20.06.2024

Jentelaget til IL Holmgang

Jentelaget er en liten klubb i en av bygdene i kommunen, og jentene har holdt sammen siden de var ganske små.

-Idrettslaget er opptatt av likestilling på fotballbanen. Gjennom samarbeidsavtalen viser de at de vil framsnakke jentefotball og viser at jentene er viktig både på banen og i arbeidslivet ellers, sier Trine Berthelsen som er styremedlem i Fagforbundet Sortland.

Fagforbundet Sortland og IL Holmgang har inngått samarbeidsavtale om likestilling på fotballbanen. (Foto: Fagforbundet Sortland)

Reisepenger fra Fagforbundet Sortland

Jentelaget ville reise til l Norway Cup i sommer. Mange dugnadstimer ble lagt ned for å skaffe penger til turen for både spillere og foreldre.

-Det ble derfor stor jubel og glede da vi bevilget kr 20.000 til reisekassa. I tillegg har vi kjøpt inn diverse utstyr gjennom midler vi har fått fra fotballprosjektet til Fagforbundet, forteller Berthelsen.

Samarbeidsavtalen

Jentene har fått hettejakker med logo, fotballer, vester, drikkeflasker, hårband og handlenett. Hettejakkene skal jentene bruke på alle fotballarrangement de deltar på. Fagforbundet Sortland skal stille med representanter på turneringer og foreldremøter, og IL Holmgang skal profilere Fagforbundet på kamper og støtte opp om aktiviteter i regi av fagforeninga.

Nye hettegensere til IL Holmgang jenter 12-14.
Nye hettegensere til IL Holmgang jenter 12-14. (Foto: Fagforbundet Sortland)

-Det er viktig å snakke om likestillingskampen vi må ta på fotballbanen. Og det er fint å kunne bidra med støtte til en liten klubb i utkanten, slik at ikke all støtte går til de store sentrumslagene, avslutter Berthelsen.