Takker av som leder for europeisk fagbevegelse

Odd Haldgeir Larsen, nestleder i Fagforbundet, takker Mette Nord for fem år med stødig ledelse i EPSU, Europeisk sammenslutning av fagforbund i offentlig sektor. (Foto: Fagforbundet)

Mette Nord har holdt sin siste tale som leder av EPSU, som organiserer åtte millioner offentlig ansatte i Europa. Det har vært fem dramatiske år.

20.06.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 20.06.2024

Fagforbundets leder har stått på barrikadene for offentlige tjenester siden hun ble valgt inn i toppvervet i EPSU, Europeisk sammenslutning av fagforbund i offentlig sektor, i 2019. Det har vært fem dramatiske år, noen av de mest dramatiske år siden andre verdenskrig. Og skyene henger fortsatt tungt over kontinentet.

- Vi hadde knapt rukket å legge koronaviruset bak oss, før Russland gikk til angrepskrig mot Ukraina. Brått sto pandemien fram som kun et varselskudd for enda verre tider, sa Nord til EPSU-Kongressen som var samlet i Bucuresti i Romania.

Mette Nord opp på podiet en siste gang som leder av EPSU.
Mette Nord opp på podiet en siste gang som leder av EPSU. (Foto: Fagforbundet)

Innebygget solidaritet

Hun benyttet anledningen til å slå fast at fagbevegelsens kampsaker på ingen måte blir mindre viktige i årene som kommer.

- Europas innbyggere er under politisk press, noe vi så spesielt klart med høyredreiningen i EU-valget tidligere denne måneden. Og dreiningen skjer paradoksalt nok ved demokratiske valg. Når samfunnene våre svikter de som trenger det, velger de noe annet, selv om det ikke styrker deres situasjon. Solidaritet og rettferdig fordeling av godene er en del av fagbevegelsens DNA, og vil demme opp for høyrekreftene, kommenterer Nord.

Sakene som ligger lengst framme på EPSUs bord i årene som kommer er på mange måter de samme som Nord kjempet for som leder. De viktigste er kampen for gode offentlige tjenester, beskyttelse av arbeidernes lønns- og arbeidsforhold og fremme av demokratiske rettigheter for organisasjonens medlemmer.

Forplikter seg til arbeiderkamp

Den europeiske arbeiderorganisasjonen blir lyttet til – og flaggsakene setter spor på tusenvis av europeiske arbeidsplasser.

- Alle europeiske land er avhengig av hverandre, og EPSU er en felles plattform der vi forplikter oss til å gi alt for å gjøre medlemmene stolte. Vi forplikter oss til å kjempe for rettferdighet og bærekraftige samfunn i Europa, sier Nord.

Nå er det Françoise Geng, fra Santé action sociale (CGT), Fransk helse- og sosialforbund, som tar over som leder i EPSU. Jan Willem Goudriaan, Nederland, ble gjenvalgt som generalsekretær.

Françoise Geng, fra Santé action sociale (CGT), Fransk helse- og sosialforbund, tar over som leder i EPSU, Europeisk sammenslutning av fagforbund i offentlig sektor. (Foto: Fagforbundet)

Mette Nord, leder av Fagforbundet og tidligere leder av EPSU, og nederlenderen Jan Willem Goudriaan, Nederland, som ble gjenvalgt som generalsekretær.
Mette Nord, leder av Fagforbundet og tidligere leder av EPSU, og nederlenderen Jan Willem Goudriaan, Nederland, som ble gjenvalgt som generalsekretær i EPSU. (Foto: Fagforbundet)

Les også

Står opp for offentlige tjenester i Europa

Sterk offentlig sektor nødvendig for grønt skifte