Barnehagedagen 2025: La leken leve!

Jubilant: Barnehagedagen fyller 20 år i 2025!

Jubilant: Barnehagedagen fyller 20 år i 2025! (Foto: Fagforbundet)

Neste år fyller Barnehagedagen 20 år! Lek har vært en rød tråd opp gjennom årene, og blir det også i 2025 med slagordet «La leken leve». Se alle slagordene gjennom historien!

20.06.2024
Sist oppdatert: 20.06.2024

Barnehagedagen har nå blitt markert hver andre tirsdag i mars de siste tjue årene. I 2025 lander dagen på 11. mars.

Som seg hør og bør i et jubileumsår, blir det flere tilbakeblikk og nyheter i våre kanaler før selve dagen 11. mars. Nedtellingen starter til høsten, men vi tjuvstarter med et aldri så lite tilbakeblikk:

Her er alle slagordene og temaene i Barnehagedagens historie så langt

2005 - Oppstart

Barnehagedagen startet i 2005 med bakgrunn i en planlagt kampanje mot forslag til endringer av kompetansekrav og pedagognorm i barnehageloven. Regjeringen gikk tilbake på forslaget, blant annet på grunn av en landsomfattende underskriftskampanje fra foreldre. Det startet et samarbeid mellom blant annet Fagforbundet og Utdanningsforbundet sammen med initiativtakerne til oppropet, om en felles markering. Regjeringen snudde før den planlagte markeringen, og det hele ble heller en slags feiring over hele landet. Barnehagedagen var født!

2006 - Åpner dørene inn til barnehager over hele landet (uten slagord)

Barnehager åpnet dørene for å vise seg fram som inkluderende læringsarena med plass til alle barn. Målet var å spre kunnskap til politikere og samfunnet ellers om det viktige arbeidet som utføres i barnehagen. Dagen skulle øke forståelsen for barnehagens innhold, rammevilkår, de ansattes arbeid  og hva som kan skape god kvalitet i barnehagen.

2007 - Vi har en plan!

Markering av ny rammeplan for barnehagene, med sterkere faglig fokus.

2008 - Alle med!

Kvalitet og innhold - for ALLE barn.

2009 - Barna i sentrum!

I 2009 innføres individuell rett til et barnehagetilbud for alle barn.

2010 - Kom inn og se!

En oppfordring om å besøke barnehagen og lære mer om alt det gode arbeidet som gjøres her - hver dag.

2011 - Vi kan!

Etter storstilt utbygging av barnehageplasser settes søkelyset på kvalitet. - Vi må tenke stort om de små, sa kunnskapsminister Kristin Halvorsen da hun besøkte Mor Go'hjertas barnehage i anledning dagen.

2012 - Det beste til de minste!

Fremdeles med kvalitet i fokus. Over 2000 barnehager var med på å markere dagen.

2013 - Den beste starten!

Det handler om kompetanse og bemanning som nøkkelfaktorer for en barnehage med god kvalitet. Bemanningsnorm for fagarbeidere og assistenter i barnehagen, samt et krav til å satse på faglærte i barnehagen.

2014 - Jeg har noe å si!

Om demokrati og barns medvirkning. I anledning grunnlovsjubiléet lagde barnehagene sin egen grunnlov, og en barnehage fikk audiens hos kong Harald, på slottet. Kongen refererte til grunnloven de hadde laget i sin tradisjonelle nyttårstale.

2015 - Vi vil ut!

Det er Friluftslivets år, og derfor står barnehagenes arbeid med natur og friluftsliv sentralt i markeringen av dagen. Barnehagene lagde Barnas beste turtips og kronprinsesse Mette-Marit besøkte Geitmyra matkultursenter for barn.

2016 - Les høyt for oss!

I år handler det om barnehagens arbeid med å sikre barn en god språkutvikling med særlig vekt på å lese høyt for barn.

2017 - Vi vil leke!

Tema er barnehagens arbeid med lek og lekens betydning for barns vennskap. Leken og det å ha noen å leke med, er det som barn selv sier er viktigst for å trives.

2018 - La meg skape!

Barns kreativitet i kunstnerisk og kulturelt arbeid.

2019 - Jeg lurer på...

Tema er barns nysgjerrighet og undring.

2020 - Ulike sammen

Det handler om tilhørighet og at det skal være rom for alle. Barna skal få oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Det skal være “rom og plass” til alle barn uansett funksjonsnivå, kjønn, sosiale, etniske og kulturelle bakgrunn.

2021 - Små steg for kloden

Tema for dagen var barnehagens arbeid med natur og miljø.

2022: Vennskap, du og jeg

Tema for dagen er vennskap.  Å skape vennskap og lære barn å beholde venner er viktig for barnet her og nå, og for framtiden.

2023 - Liten og STOR

Årets markering setter søkelyset på betydningen av flere ansatte i barnehagen. Å ha nok ansatte til stede sammen med barna er den viktigste garantien for at barnehagen oppleves som et trygt og samtidig utfordrende sted å være.

2024 - Stedet mitt

Markeringen skal bidra til å synliggjøre hvordan barnehagen og ansatte jobber for å gi barn kunnskap om og erfaring med kulturarven i sitt nærmiljø.

2025 - La leken leve!

Barnehagedagen tar nok en gang opp grunnsteinen for det meste av aktiviteten i barnehagen: LEKEN. I løpet av høsten vil det komme mer utfyllende info åm temaet for 2025, og mer om hvorfor leken er så viktig - for både voksne og barn.

Barnehagedagen 20 år
Barnehagedagen 20 år (Foto: Fagforbundet)