Sommerhilsen fra styreleder Svein Skisland

Svein Skisland, kommunedirektør i Vennesla og leder i Fagforbundet for kommunedirektører og andre toppleder (Foto: Bjørn A. Grimstad)

24.06.2024
Sist oppdatert: 24.06.2024

Når disse linjene skrives, er sommeren kommet for fullt. Følelsen av at sommerferien står for døra er jo bare magisk! I en svært hektisk hverdag er det helt nødvendig å senke tempoet og leve på hvilepuls noen uker.

For mange har denne våren vært svært krevende. Vi leser nesten daglig om konflikter i kommune-Norge. I de fleste tilfellene ender dette med at kommunedirektøren må gå fra stillingen. Jeg har en sterk følelse av disse konfliktene veldig ofte oppstår året etter kommunevalget og der det har vært politisk regimeskifte. Valgløfter skal innfris og retningen på politikken skal endres. Dette kombinert med tøffe økonomiske tider skaper store utfordringer. Toppledelsen blir ofte syndebukk når gapet mellom forventninger og realisme blir for stort. Når konfliktene oppstår, har vår forening en svært viktig funksjon. Jeg har ofte sagt at rask og kyndig juridisk bistand til medlemmene når konflikten oppstår er foreningens aller viktigste oppgave. Tilbakemeldinger tyder på at dette fungerer bra. I tillegg er det viktig av vi kan være gode kolleger når situasjonen tilspisser seg. Det er ensomt når det blåser på toppene. En støttende telefon eller SMS koster så lite og er så veldig viktig.

Når kommuneproposisjonen ble lagt fram i mai var det stor spenning knyttet til inntektssystemet. Når den store potten skal fordeles på en annen måte enn tidligere blir det alltid sterke reaksjoner. Både Fagforbundet sentralt og vår forening har tatt til orde for en sterkere utjevning av skatteinntektene. I så måte er regjeringens opplegg et skritt i riktig retning.

Tida vi lever i er urolig. Det er krig i vårt nærområde. Retorikken mellom stormaktene er tøffere. Resultatet av presidentvalget i USA til høsten kan bli dramatisk. Stortinget har vedtatt en gigantisk opprusting av forsvaret. Vi må også ruste opp den sivile beredskapen. Her har kommunene en helt sentral rolle. Tidligere general og fylkesmann i Aust-Agder Hjalmar Sunde minnet oss ofte om at den aller viktigste oppgaven for en kommune er «Trygghet for innbyggerne». På alle måter blir dette mer og mer sentralt. Kommune betyr fellesskap. I vanskelige tider er gode og stabile fellesskapsløsninger etter min mening umåtelig viktig for at vi skal lykkes med det store og stolte oppdraget vårt.

Jeg ønsker alle våre medlemmer en riktig god sommer!

Hilsen Svein Skisland,

Styreleder Fagforbundet Kommunedirektører og andre toppledere