Ryddige forhold i Dansens hus

Kent Rune Hansen er fagansvarlig scene på Dansens hus, scenetekniker og medlem av Fagforbundet Teater og Scene. (Foto: Martin Halsos)

Tillitsvalgte på arbeidsplassbesøk.

25.06.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 25.06.2024

Årets første representantskap i Fagforbundet i Oslo, den 19. juni, ble avsluttet med 29 arbeidsplassbesøk. På Dansens hus fikk en gruppe representaner omvisning av Kent Rune Hansen. Han er fagansvarlig scene, scenetekniker og medlem i Fagforbundet Teater og Scene.

Hyggelig med besøk

- Det var hyggelig å få besøk fra representantskapet og møte tillitsvalgte fra andre fagforeninger. Når man jobber med scenekunst så tenker man at det kanskje ikke har så mye overføringsverdi til andre arbeidsplasser, men når vi snakker sammen så oppdager vi at vi har mye felles. For eksempel utfordringer knyttet til overtid, innleie og avstand mellom avdelinger, forteller Kent Rune Hansen.

En liten arbeidsplass

- Dansens hus er en liten arbeidsplass, hvor vi jobber tett på hverandre. Arbeidstokken består av ledelse, stab, info, billettsalg, servering og sceneteknikere. Vi har ikke faste utøvere, men tilbyr våre to scener til besøkende forestillinger innen dans. De fleste ansatte har heltidsstillinger. De som jobber deltid, gjør det frivilling. Mange av dem har gjerne kunstprosjekter på siden, og er glad for den ekstra tida, fortsetter Hansen.

Høy grad av organisering

- Det er en høy grad av organisering i Dansens hus. Det fleste er medlemmer i Fagforbundet Teater og Scene. Vi er omtrent 20 stykker. Mange av dem er sceneteknikere som jeg, men vi har også andre yrkesgrupper siden vi organiserer alle. I tillegg er også LO forbundene NTL og CREO til stede på arbeidsplassen. Vi samarbeider godt. Jeg er stolt av å være i en bransje hvor så mange er organiserte, avslutter Kent Rune Hansen.

Om Dansens hus

Dansens hus er nasjonal scene for dans og eies av Danseinformasjonen.

Her finner du program og billetter.

Om arbeidsplassbesøket

En gruppe bestående av tillitsvalgte Ove Buvarp fra Fagforbundet Pleie og Omsorg Oslo, Ellinor Lønnå fra Fagforbundet Sykehus og Helse Oslo, Thea Lysvik fra Fagforbundet Barn og Oppvekst Oslo og Roger Kristensen fra Fagforbundet ForSe – kontor og Administrasjon, besøkte Dansens hus for å hilse på medlemmene, dele ut gaver, verve om sjansens bydde seg og få omvisning på arbeidsplassen av tillitsvalgte.