Møtte fagbevegelsen i Ukraina

Fagforeningskamerater: Mette Nord i samtale med representanter for det Ukrainske fagforbundet for offentlig ansatte. (Foto: Trond Jensrud.)

Fagforbundets leder Mette Nord deltok forrige måned i en LO-delegasjon til Ukraina, der en del av oppdraget var å frakte biler og utstyr inn i landet. Det ble et sterkt møte med en fagbevegelse der mange tillitsvalgte er sendt til fronten.

11.06.2024 av Trond Jensrud
Sist oppdatert: 26.06.2024

– Det er ingen tvil om at fagbevegelsen i Ukraina har mange utfordringer å håndtere samtidig. Å drive fagforeningsarbeid i et land i krig er selvsagt svært krevende, sier Mette Nord.

Natten før LO-delegasjonen møtte fagbevegelsen i Ukraina, hadde Nord og resten av delegasjonen tilbrakt store deler av natten i tilfluktsrommet på hotellet i Liviv, fordi byen ble utsatt for et russisk angrep.

– Det å bli vekket av alarmen og sitte i bomberommet på natten er en meget spesiell situasjon for oss. Men når jeg tenker på de som opplever dette flere ganger i uken, så er det enda mer imponerende at de faktisk klarer å leve et tilnærmet normalt liv, sier forbundslederen.

LO har gjennom flere år hatt kontakt med og støttet ukrainsk fagbevegelse. På møtene i Liviv inngikk LO formelle samarbeidsavtaler med både Føderasjonen av fagforbund i Ukraina (FPU) og Sammenslutningen av frie, uavhengige fagforbund i Ukraina (KVPU).

Før krigen startet hadde FPU nesten fem millioner medlemmer, mens KVPU hadde rundt 200 000 medlemmer.

Pleier skadde og ordner begravelser

Nå går fagbevegelsens ressurser til helt andre ting enn den faglige kampen.

– Vi fikk høre at mange tillitsvalgte er blitt sendt til fronten. De andre har jobber med å pleie skadde, arrangere begravelser og serve fronten. De humanitære behovene er store, sier Mette Nord.

Det er minst fire millioner internt fordrevne i Ukraina.

– Det er ingen tvil om at det er store utfordringer med å holde oppe den faglige aktiviteten, når alles fokus selvsagt er på krigen, sier forbundslederen.

Minibuss skal hente kidnappede barn

Fagforbundet og Fellesforbundet spleiset på en minibuss, som ble overlevert i gave til sivilombudsmannen.

– Minibussen skal brukes til å hente tilbake kidnappede ukrainske barn. Det er vårt lille bidrag til å redde noen av disse barna, sier Nord. Hun forteller at ifølge FNs barnekomitè er hele 20 000 ukrainske barn tatt fra Ukraina til Russland.