Ep. 11 Oscar skal gå i Pride-tog med LO

Gjest er helsefagarbeider Oscar Aaslund Hovin. Han er flankert av programlederne Ingrid Wergeland, rådgiver (t.v.) og Helene Skeibrok, nestleder i Fagforbundet (t.h.). (Foto: Lars Helgerud)

Pride-festen er godt i gang og årets feiring er viktigere enn noen gang. Ukens gjest, Oscar går i tog for den niåringen, den eller den sekstenåringen, den eller den 30-åringen som har vansker med å godta at han eller hun er homofil.

26.06.2024 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 27.06.2024

Lytt til episoden her:

Spotify

Apple podcast

Som helsefagarbeider er Oscar opptatt av hvordan velferdstjenestene våre må ta ansvar for at alle skal kunne være trygge og kunne være den de er, enten man er pasient eller ansatt.

- Pride er viktig både som en feiring, men også også som en kamp. Vi skal feire det vi har oppnådd. Men vi skal også kjempe videre for at vi vet det. At det fortsatt er mange, mange skeive både her i Norge og i naboland og i andre land i verden som hver dag opplever trakassering og hets, forteller Oscar.

Helsefagarbeider Oscar Aaslund Hovin er tretti år gammel og homo. Han gleder seg til å gå i Pride-paraden i Oslo. To år er gått siden terrorangrepet 25. juni. Med stadige regnbueflaggdebatter og sterke meninger om hva som er riktig måte å feire kjærlighet på, deler Oscar sine refleksjoner om toleranse, fordommer og diskriminering i denne ukas episode av podkasten Hele laget.

Vi vil gjerne høre fra dere der ute. Har dere ideer til gjester eller saker vi bør ta opp, send epost til epostadressen: helelaget@fagforbundet.no

Episodene slippes hver torsdag, trykk på FØLG eller abonner i podkastspilleren din, så får du ny episoden automatisk. Tips gjerne en venn om podkasten.

Musikken er laget av Panzerpappa. Produsent er Lars Helgerud. Programledere er Helene Skeibrok, nestleder og Ingrid Wergeland, rådgiver i Fagforbundet.