Jobber hardt for å stanse pensjon på anbud

Monica Brekke Fosse, leder Fagforbundet Stord/Fitjar.

Monica Brekke Fosse, leder Fagforbundet Stord/Fitjar. (Foto: Madeleine Schultz/Fagforbundet)

I Stord og Drammen jobber fagforeningene iherdig for å hindre en konkurranseutsetting av pensjon.

06.06.2024 av André Haugen
Sist oppdatert: 26.06.2024

– Vi er opptatt av store, stabile fellesordninger, innflytelse gjennom eierskap og at all verdiskapning kommer kommunen til gode, sier Monica Brekke Fosse, leder for Fagforbundet Stord/Fitjar.

Etter at høyresida tok over makta i store deler av Kommune-Norge i fjor høst, har det rent inn saker om konkurranseutsetting av offentlige tjenester. Det gjelder ikke minst pensjon.

Da saken kom opp i Drammen, mobiliserte fagforeninga umiddelbart. Leder Laila Evensen kobla på fylket og sentralt og jobba aktivt opp mot politikere og administrasjon. I skrivende stund har det resultert i at kommunedirektøren har latt anbudsspørsmålet ligge.

– Vi skal ikke ta seieren på forskudd, men det er tydelig hvor viktig det har vært å være på ballen med en gang, sier Evensen.

I Stord kommune har de så langt hatt KLP som pensjonsleverandør. Den siste tida har Monica Brekke Fosse og fagforeninga kjempa for at det skal forbli sånn, men det er en kamp de frykter å tape.

Vil beholde KLP

– KLP er eid av kommunene, og fordi man er eier, går avkastning og merverdi tilbake til kundene og eierne i fellesskapet. Når man vet at KLP er eid av 345 kommuner, så er det et godt og forutsigbart fellesskap, sier hun.

Til sammenligning har kommersielle Storebrand i dag sju kommuner eller fylkeskommuner som kunder.

– Det sier seg selv at det blir et usikkert fellesskap og dermed usikker pris. Det vil vi ikke utsette kommunen vår for, sier Fosse.

Trist prosess

Etter iherdig påvirkningsarbeid opp mot politikere og administrasjon, og gjennom flere leserinnlegg i lokalpressa, ble anbudsutsetting nedstemt med én stemme i kommunestyret. Likevel valgte ordfører å ta saken opp på nytt. Utfallet er derfor usikkert.

Fosse beskriver prosessen i kommunen som «bare trist». Da fagforeninga først ble innkalt til drøftingsmøte i fjor høst, opplevde de at kommunen allerede hadde bestemt seg. Fagforeninga aksepterer ikke at det var et reelt drøftingsmøte, og saken er ikke over.

Dette kan du gjøre:

• Lokale tillitsvalgte og fagforeninger kan be om bistand fra fylke, kompetansesenter og nasjonalt etter ønske og behov.
  • Sett deg inn i tariffbestemmelsene i særavtalen om pensjon, SGS 2020.
  • Bruk pensjonsveilederen fra Pensjonskontoret, som gir veiledning til formelle krav ved flytting av pensjonsavtale.
  • Skap lokal interesse og engasjement, for eksempel ved å skrive debattinnlegg i lokalavisa.

Pensjon ikke egnet for anbud

Pensjon er en type tjeneste som er lite egnet for anbud, rett og slett fordi det i all hovedsak handler om sparing. Kommunen skal spare tilstrekkelig til å kunne innfri sine framtidige forpliktelser, og de vil være like, uavhengig av hvilket selskap som leverer tjenesten.