En tillitsvalgt utenom det vanlige

Lise Brekke Berven.

Lise Brekke Berven. (Foto: Jan Tore Skjelbek)

Tillitsvalgte jobber gjerne med arbeidslivsrettigheter, forhandlinger, verving og sånt. Lise Brekke Berven har derimot helt andre oppgaver.

30.05.2024 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 26.06.2024

Født og oppvokst i Stavanger bor Lise Brekke Berven med mann, to voksne barn og to barnebarn rundt seg. I tillegg er hun tillitsvalgt, mer spesifikt kasserer og fane2-ansvarlig i Fagforbundet Stavanger og Kvitsøy. Det bringer med seg arbeidsoppgaver som mange kanskje ikke anser som helt typisk tillitsvalgtarbeid.

– Jeg har varierte oppgaver, ingen dag er lik. Dagene består som regel av telefoner og e-poster fra medlemmer som trenger hjelp. I tillegg vedlikeholder jeg fane2, driver med fakturabehandling og bilagsregistrering i regnskapssystemet, forteller Berven.

Ble tillitsvalgt med én gang

Det er kanskje ingen overraskelse at Berven har greie på økonomi og regnskap, når vi veit at hun jobba i bank- og forsikringsbransjen i 20 år før hun fikk seg jobb i Stavanger kommune. Og derfra var veien kort til et verv i Fagforbundet.

– Jeg ble plasstillitsvalgt med det samme jeg fikk jobben i kommunen. Hun som var plasstillitsvalgt fra før skulle gå av med pensjon, og hun visste at jeg hadde vært tillitsvalgt i Finansforbundet, forteller Berven.

Vokst opp med bevegelsen

Som mange andre med verv i Fagforbundet, hadde hun sitt aller første møte med arbeiderbevegelsen på hjemmebane under oppveksten.

– Jeg er vokst opp med en far som var organisert, så det var naturlig for meg å organisere meg da jeg fikk min første jobb.  Jeg var medlem i Finansforbundet da jeg jobbet i bank, og senere meldte jeg meg inn i Fagforbundet da jeg fikk jobb i Stavanger kommune, sier Berven.

Når hun ikke teller kroner og rydder i medlemslister, er det livet ute på trening og gåtur som lokker. Og på hytta i vakre Mandal venter nå lange, lyse sommerkvelder på familien Brekke Berven.