Sjekk ut høstens kurs og samlinger for tillitsvalgte

Fredrik Olstad er opplæringsansvarlig i Fagforbundet Oslo.

Fredrik Olstad er opplæringsansvarlig i Fagforbundet Oslo. (Foto: Martin Halsos)

Bruk sommeren til planlegging.

26.06.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 27.06.2024

Kunnskap er makt og selvutvikling. Nå ligger tretten kurs og samlinger for tillitsvalgte tilgjengelig på Fagforbundet Oslos aktivitetskalender. Noen av disse kursene er obligatoriske. Fredrik Olstad, opplæringsansvarlig i Fagforbundet Oslo, oppfordrer tillitsvalgte til å bruke sommeren til å planlegge kurs og samlinger.

Sjekk aktivitetskalenderen

- Er du fersk tillitsvalgt, eller trenger du påfyll, anbefaler jeg å bruke sommeren til å sjekke aktivitetskalenderen på Fagforbundet Oslos nettside, sier Olstad. Sammen med Skoleringsutvalget har han laget en kursplan for høsten 2024. Han minner også om at fagforeningene har egne kursplaner for høsten, og understreker viktigheten av at nye tillitsvalgte får grunnskolering fra sin fagforening. Utover høsten vil sju fagforeninger samarbeide om grunnskoleringen for nye tillitsvalgte. Det betyr at enda flere nye tillitsvalgte får rask grunnskolering.

Tretten nye aktiviteter ligger ute

Sammen med Skoleringsutvalget har Fagforbundet Oslo hittil i år arrangert 19 kurs og samlinger. Nå ligger 13 nye aktiviteter ute, og det kommer flere. Kursene til høsten omhandler blant kurs i hovedavtaler og forhandlinger for NHO, KA og Virke, samt forberedelser til lokale forhandlinger i Oslo kommune. Det er også tilbud om kurs i medleverturnus, tillitsvalgtes rettigheter ved omorganisering og overtallighet i Oslo kommune, pensjonskurs, kurs for Fane2-ansvarlige og samling for opplæringsansvarlige i fagforeningene. I tillegg tilbys viktige kurs med tanke på årsmøtet, som kurs i valgkomitéarbeid og kasserer- og revisorforum.

Alle trenger opplæring

Fagforbundet Oslos mål med kursvirksomheten er å sørge for at tillitsvalgte har den nødvendige kompetansen til å ivareta medlemmenes interesser, uavhengig av arbeidsplass og tariffområde. - Alle trenger opplæring, oppdatering og faglig påfyll, sier Olstad. Han legger til at man lærer mye av å snakke med andre tillitsvalgte fra forskjellige fagforeninger og høre om deres erfaringer fra tillitsvalgthverdagen.

Vær rask

Hittil i år har Fagforbundet Oslo kurset litt over 300 tillitsvalgte. - Finner du noe som interesserer deg bør du være rask, for kursene våre er populære. De er uten kostnad for deg, og vi ordner med permisjon om du trenger det. Kursene tilbys kun for tillitsvalgte i Fagforbundet Oslo. Du får informasjon om kursene via fagforeningen din, men også ved å besøke kalenderen på Fagforbundet Oslos nettside: Fagforbundet Oslo kalender. Der finner du også påmeldingslenke. Vi sees, avslutter Fredrik Olstad, opplæringsansvarlig i Fagforbundet Oslo.