God sommer!

Trond Finstad er leder av Fagforbundets Yrkesseksjon for kontor og administrasjon. (Foto: Fagforbundet)

Yrkesseksjonsleder Trond Finstad ønsker alle medlemmer god sommer, og oppsummerer det siste halvåret.

02.07.2024 av Trond Finstad
Sist oppdatert: 02.07.2024

Vi nærmer oss ferietid for oss i Yrkesseksjon kontor og administrasjon. Sommerfølelsen er tilbake etter noen uker med mye grått vær, og vi er spente på hva vi får av vær nå i ferien. Det gjør godt med lang feire etter et hektisk år med mye godt arbeid. Som i tidligere sommerhilsener, vil jeg benytte anledningen til å ønske alle våre medlemmer en god og avslappende ferie – for de som er så heldige og skal ha det. En stor takk også til dere som skal holde hjulene i gang i viktige roller i samfunnet.

Så langt i år, har vi fått til mange gode og spennende yrkesfaglige tilbud til våre medlemmer. For våre medlemmer med lederstillinger har vi gjennomført et topplederprogram topplederprogrammet for Fagforeningen for kommunedirektører og andre toppledere, og et lederutviklingsprogram for ledere med personalansvar. Nytt ledertreningsprogram starter til høsten. I skoleåret 2023/2024 har det også vært en stor gjeng som tatt studiet ledelse og digitalisering. Fra høsten av endrer vi litt på konseptet, men fortsetter samarbeidet med Høyskolen i Innlandet. Da blir det prosjektledelse i høstsemesteret. Hva som blir studietilbudet for vårsemesteret blir en del av høstens arbeid.

Svart økonomikonferansen ble gjennomført allerede i januar, med spennende innledere innenfor temaer som velferdskriminalitet, lønnstyveri og med besøk av Eva Joly som snakket om den usynlige kriminaliteten.  I forbindelse med kontoransattes dag i april, ble fagdagen «Fremtidens kontor» gjennomført i Landsstyresalen ved Fagforbundets hovedkontor i Oslo. Der presenterte yrkesseksjonstillitsvalgt i Oslo en undersøkelse om hjemmekontor. Den kan dere lese mer om i denne artikkelen i Fagbladet.  Som medlem kunne man melde seg på både fysisk og digitalt, og noen fulgte også fagdagen sammen digitalt i grupper. Det ble også oppfordret til å markere dagen ute på arbeidsplasser, og flere sendte inn bilder til nyhetsbrevet vårt. Å se engasjement ute i fylker og fagforeninger er ekstra moro, det er der det viktigste arbeidet gjøres. I løpet av våren av vi deltatt i ulike arrangement ute i fylker også, og både samlinger nasjonalt og ute i fylkene er viktige arenaer for videre verdiskapning og bygging av nettverk.

Hovedlinjene for yrkesseksjon kontor og administrasjon er rettesnor for vårt yrkesfaglige og yrkespolitiske arbeid. Derfor er arbeidet med temaer som hjemmekontor, tillitsreform, drift med egne ansatte, digitalisering, digitalt utenforskap og arbeidslivskriminalitet viktige for oss. Vi vet også at det i mange kommuner er tøffe tak der temaer som nedskjæringer og konkurranseutsetting av tjenester får stor plass. Fagforbundet har egne nettsider for beredskap mot privatisering som kan være en hjelp for medlemmer og tillitsvalgte, der man også kan finne lenke med tips til gode argumenter mot privatisering og konkurranseutsetting. I slike prosesser er det alltid godt å ha flere å spille på lag med, og vi vet at mange yrkesseksjonstillitsvalgte er viktige medspiller med gode yrkesfaglige argumenter.

Til høsten er det mange oppgaver som venter, og vi gleder oss til å sette i gang igjen etter ferien. Det starter med Arendalsuka allerede fra 12. august, der vi skal gjennomføre fire arrangementer med både digitalisering og NAV som tema. Som alltid skal vi også stå på stand. Ta gjerne turen innom og si hei hvis du er der. Vi kommer til å fortelle litt om arrangementene i vårt neste nyhetsbrev i uke 34.

Ett av arrangementene vi skal ha innen digitalisering under Arendalsuka handler om retten til å koble av, et viktig tema i disse digitale tider. Så selv om vi er klare for nye tak i august, er det viktig å nyte sommerdagene nå når de er her!

Med ønske om en god og avkoblet ferie til dere alle

Hilsen

Trond Finstad, Leder Yrkesseksjon kontor og administrasjon