Fagforbundet i en omstilling

Fagforbundets logo med tekst

Fagforbundets logo med tekst (Foto: Billedbyggeren)

Fagforbundet er en stor organisasjon som hjelper medlemmer i ulike situasjoner. Prosessen kommunen er i nå, med innsparinger og nedbemanninger for å nå budsjett, er det flere avdelinger/enheter i organisasjonen som er behjelpelig med sin kompetanse.

03.07.2024
Sist oppdatert: 03.07.2024

Fagforbundet har et Kompetansesenter i Trøndelag, de hjelper oss med alle spørsmål rundt lov og avtaleverk. Vi har en rådgiver som følger oss i hele prosessen, som gir oss råd, veileder og drøfter ulike problemstillinger etter hvert som de dukker opp.

Fagforbundet Trøndelag hjelper oss med det politiske i slike prosesser, de bistår oss med all nødvendig kunnskap rundt leserinnlegg, medlemsmøter, støtte i prosessen og besøk hvis vi ønsker det.

Omstillingsenheten bistår oss med å lese regnskapstall, tar en gjennomgang for å se om det kan være løsninger vi ikke ser selv, da spesielt for å unngå oppsigelser.

Fagforbundets advokater bistår når det er behov for rettslig vurdering av saker, de er i tillegg støttefunksjon til Kompetansesentret.

Omstillingsenheten har laget en veileder sammen med organisasjonsenheten og informasjonsavdelingen som tydeliggjør alt vi tillitsvalgte skal huske i slike prosesser. Denne veilederen er veldig bra, og kan brukes i alle omstillinger.

Tillitsvalgt og hovedtillitsvalgt har tett dialog på det som rammer de ulike arbeidsplassene, dette for at hovedtillitsvalgt skal ha kompetanse til å kunne drøfte saken på overordnet nivå, som er blitt gjort i denne nedbemanningsprosessen.

Vi ønsker at alle muligheter skal være gjennomgått, slik at vi kan finne felles løsninger til det beste for alle parter ut fra situasjonen vi befinner oss i.

Alle medlemmer som blir berørt vil ha tett dialog med hovedtillitsvalgt hvis medlemmet selv ønsker det, og ved en eventuell oppsigelse vil Fagforbundet kontrollere sakligheten i hver enkelt oppsigelse.