Ep. 11 Privat helseforsikring: Unødvendig, urettferdig, dyrt og dårlig

Steinar Krogstad

Steinar Krogstad (Foto: NTNU)

Vi har et solid offentlig helsevesen. Og vi har Nav. Den som blir alvorlig syk bli innlagt og får fremragende behandling uavhengig av betalingsevne. - Det eneste private helseforsikringer bidrar til er lengre køer og overbehandling, sier ukens gjest i podkasten, lege og professor i sosialmedisin Steinar Krokstad.

03.07.2024
Sist oppdatert: 04.07.2024

Lytt til episoden her:

Spotify

Apple podcast

Det er ingen godt bevart hemmelighet at Fagforbundet ikke er særlig begeistra for private helseforsikringer. Flere og flere får det, særlig gjennom jobben. Vi har derfor invitert Steinar Krokstad, som har forsket på nettopp dette. Og han er ikke veldig imponert.

- Vi har verdens beste helsetjeneste, som alle har tilgang på, helt gratis. Det er fullstendig unødvendig med private helsetjenester. For, når alle er forsikret, som vi faktisk er gjennom helsevenet og NAV, trenger ingen forsikring, sier Krokstad.

Vi vil gjerne høre fra dere der ute. Har dere ideer til gjester eller saker vi bør ta opp, send epost til epostadressen: helelaget@fagforbundet.no

Episodene slippes hver torsdag, trykk på FØLG eller abonner i podkastspilleren din, så får du ny episoden automatisk. Tips gjerne en venn om podkasten.

Musikken er laget av Panzerpappa. Produsent er Lars Helgerud. Programledere er Helene Skeibrok, nestleder og Ingrid Wergeland, rådgiver i Fagforbundet.