Til månen på 1-2-3

Tilvenning i barnehagen

Tilvenning i barnehagen (Foto: Sebastian Santana)

04.07.2024
Sist oppdatert: 04.07.2024

"Til månen på 1-2-3" tar barnets perspektiv under ulike tilvenningsmodeller ved barnehagestart og hverdagen som venter.

Etter hennes første møte med barnehagen som mor, fikk dokumentarist Kine Storejorde et brennende engasjement for barnehage tilvenning og barnesynet som ligger til grunn for hvordan vi voksne møter barnet. Hvordan ble det helt normalt og nærmest sunt med en opprivende avskjed og hysterisk gråt over uker eller måneder? Og det var her idéen til dokumentarfilmen «Til månen på 1-2-3» begynte.

«Til månen på 1-2-3» tar barnets perspektiv under ulike tilvenningsmodeller ved barnehagestart og hverdagen som venter. Vi følger barnets verden og deres kamp for å bli sett, hørt og anerkjent av foreldre og barnehageansatte i Norge og Danmark.

Gode overganger

På reisen reflekterer professor Ole Henrik Hansen og Dr. Alicja R. Sadownik rundt barns indre liv og atferd. Hva må gjøres for at reisen fra hjem til barnehage ikke skal føles som en månelanding, men som en trygg overgang som fremmer god psykisk helse og tidlige erfaringer med demokrati?

Filmen er tilgjengelig her: www.tilmaanen.no

Fagforbundet  bidrar som partner til produksjonen, sammen med Foreldreutvalget for barnehager, Voksne for Barn, Stiftelsen Dam, BARNkunne, HVL og Partnerskap mot mobbing.

Vi følger barnets verden og deres kamp for å bli sett, hørt og anerkjent av foreldre og barnehageansatte i Norge og Danmark. På reisen reflekterer professor Ole Henrik Hansen og Dr. Alicja R. Sadownik rundt barns indre liv og atferd.

Barn her rett på en trygg start i barnehagen

Fagforbundet mener alle barn har rett på en trygg barndom. Barn må få være barn. Lek og fritid har en egenverdi. Kompetente og trygge ansatte er en forutsetning for at barn og unge får gode
hverdager.