Spennende med privat krematorium?

Leder, yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst, Fagforbundet Innlandet

Leder, yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst, Fagforbundet Innlandet (Foto: Fagforbundet Innlandet)

Debatten om privat krematorium fra tysk aktør i Stange fortsetter.

23.07.2024 av Marianne Bratsveen
Sist oppdatert: 23.07.2024

Spennende med privat krematorium står det å lese i debattinnlegg av lederen i Stange Avisa. Ja, er det så veldig spennende eller er begynnelsen på slutten av en tjeneste som til nå har vært tilgjengelig for folk flest. Det som er spennende i denne saken her, er at Arbeiderpartiet på Stange ser ut til å ha glemt ideologien i sin egen politikk. Det var med stor skuffelse Fagforbundet fulgte kommunestyremøte på Stange når denne saken ble behandlet, hvor Arbeiderpartiet ikke var villige til å høre på de fagligpolitiske argumentene som vi løftet frem for dem i forkant.

Man kan ikke tro noe annet enn at de private investorene har til hensikt å ta ut mest mulig utbytte av krematoriedriften. Og hvordan skal de klare det, dagens kremasjonsavgift blir fastsatt av den kommunen som drifter krematoriet, og de fastsetter kremasjonsavgiften utifra kostpris av driften. De ansatte på krematoriet har tariff, det vil si at de har lønn og arbeidsvilkår fastsatt av en avtale mellom arbeidsgiverorganisasjon og arbeidstakerorganisasjonene. Når krematoriet skal driftes av kapitalens krefter, så er det andre verdier som ligger til grunn for kostnaden ved kremasjon, hvordan vil dette gi utslag i lønns- og arbeidsvilkår for de ansatte?

Dette trodde jeg var viktige elementer for Arbeiderpartiet sin ideologi, slik den er for fagbevegelsen. Det er ikke rart at arbeidsfolk blir usikre på hvem de skal stemme på, når politikken som føres stadig viker unna ideologien som partiet er tuftet på. Jeg undres også på hvor Seierstad tar det fra at det er lang ventetid på kremasjon på Gjøvik? Kremasjon på Gjøvik krematorium finner sted innen gravplasslovens bestemmelser. Dersom pårørende har måttet vente på urnenenesettelse så ligger det ansvaret hos den enkelte kommunes gravplassforvaltning og kommer an på de lokale forholdene og har ingenting med ventetid på kremasjon å gjøre.

På Gjøvik finnes det et fagmiljø, det er investeringsvilje fra kommunen der, og ikke minst så står det et veldrevet krematorium der i dag som allerede ivaretar kremasjons behovet for store deler av Innlandet. Med en utvidelse der, som forhåpentligvis vil finne sted om ikke lenge, så har man den kapasiteten som trengs i Innlandet. I stedet for en kamp for å beholde krematoriene i offentlig regi, så burde vi stått sammen om å få likestilt kremasjon og jordbegravelse, slik at kremasjonsavgiften ble dekket over skatteseddelen uavhengig av hvilken kommune du bor i. Men med en trussel om en privat investor som skal tjene penger på de som velger kremasjon i Norge, er det en lite interessant kamp å ta.

Dette er i praksis å føre utenlandsk kapital sine krefter rett i fellesskapets lomme. Det er naivt å tro at det private krematoriet vil legge seg på samme prisnivå som de offentlige, slik dagens støtteordning med transport til krematorium er, så dekkes den kun til nærmeste krematorium. Dette har selvfølgelig den private investoren spekulert i, ved å velge seg ut Stange som ligger midt i smørøyet for blant annet å dekke de store kommunene som Hamar og Ringsaker. Og dere får ikke tro at dere får noen kroner til fellesskapet ut av de investorene på Stange, den kapitalen tar første fly til Sveits.

Marianne Bratsveen
Leder, yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst
Fagforbundet Innlandet

Les også: