Antirasistisk sosialt arbeid

Kurs i antirasistisk sosialt arbeid

Kurs i antirasistisk sosialt arbeid (Foto: Emilie Storli/Canva)

Fagforbundets konferanse for alle yrkesgrupper som møter barn, ungdom og voksne som en del av sin arbeidshverdag som sosialarbeidere og miljøarbeidere, og som ønsker å lære mer om hvordan man kan jobbe antirasistisk i praksis.

05.08.2024
Sist oppdatert: 12.08.2024

Antirasistisk sosialt arbeid har som utgangspunkt at alle mennesker og grupper er likeverdige, har samme rettigheter og ikke skal forskjellsbehandles. Likevel vet vi at rasisme forekommer i møte med systemer og strukturer i samfunnet, så vel som i holdninger.

I løpet av denne dagen vil foredragsholderne diskutere hvordan man kan drive med antirasistisk sosialt arbeid på jobben man har i for eksempel fritidsklubb, barnehage, SFO, skole, barnevernet, miljøarbeid, NAV og liknende. Etter endt kurs vil du som deltaker få et kursbevis på at du har gjennomført kurset.

Tid: 18.september 2024 kl. 0900-1615

Sted: Oslo Kongressenter Folkets Hus AS, Youngs gate 21, 0181 Oslo

Pris: For deg som er medlem av Fagforbundet og bestiller før 07.07.2024 er prisen kr. 600,-. Etter 07.07.2024 er prisen for medlemmer kr. 900,-.

For deg som ikke er medlem av Fagforbundet er prisen kr. 1100,-.

Passer for deg som jobber i: barnevernet, NAV, fritidsklubb. Det kan også være relevant for deg som jobber i andre tjenester der du jobber miljøterapeutisk med barn, unge og voksne.

Påmeldingsfrist: 21.08.2024

Påmeldingslenke

PROGRAM:

09:00-09:30 Registrering Møt opp på Oslo Kongressenter (Folkets hus), og registrer deg for dagen.
09:30-09:45 Velkommen

Iren Luther, leder av Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet

Ønsker velkommen og åpner konferansen om antirasistisk sosialt arbeid.

09:45-12:30 Antirasistisk sosialt arbeid - plenumsforedrag

Forfatterne av boken Antirasistisk sosialt arbeid presenterer teorier og perspektiver på former for rasisme og hvordan det kommer til uttrykk på ulike samfunnsarenaer. De diskuterer også hvordan tjenesteutøvere kan tilrettelegger for en antirasistisk praksis.

12:30-13:30 Lunsj
13:30-15:30 Antirasistisk sosialt arbeid - gruppearbeid Ariana Guilherme Fernandes, førsteamanuensis og Marianne Rugkåsa, professor ved Fakultet for samfunnsvitenskap, OsloMet

Forfatterne av boken Antirasistisk sosialt arbeid legger fram gruppeoppgaver der dere skal diskutere og reflektere sammen med kolleger fra ulike arbeidsplasser
15:30-16:00 Antirasistisk sosialt arbeid –plenumsdiskusjon

Forfatterne av boken Antirasistisk sosialt arbeid inviterer til å diskutere og reflektere i plenum.

16:00-16:15 Avslutning

Iren Luther, leder av Yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet

Avslutter dagen på vegne av Fagforbundet.