- Medlemmene bestemmer

Kourosh Mohammadi, leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet Agder. (Foto: Ingrid Wergeland/Fagforbundet)

Skredderen: Kourosh Mohammadi reiste rundt til fire NAV-kontor i Agder og møtte medlemmene. Slik fikk han og yrkesseksjonen et unikt innblikk i utfordringene som preger hverdagen til de ansatte og kunne skreddersy et faglig opplegg under egen NAV-konferanse for medlemmene i fylket.

15.08.2024 av André Haugen
Sist oppdatert: 19.09.2024

– Det er ikke mine behov som skal dekkes, det er medlemmenes, sier Kourosh.For lederen for Yrkesseksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet Agder var det aldri noe annet alternativ enn å møte medlemmene fysisk, på egen arbeidsplass.

– Det er de som er premissleverandørene og som kan fortelle hvilke temaer som er viktigst for dem. De fysiske møtene var viktige for å bli ordentlig kjent, sier Kourosh.

Særegent yrke

Som regel har fylkeskretsen arrangert faglige opplegg av mer generell art, med brede temaer som kan være aktuelle for mange yrkesgrupper. Men medlemmene på NAV-kontorene i fylket hadde spesielle utfordringer og ønsket et tilbud som var spisset mot deres yrkesgruppe.

For i møtene med medlemmene kom det fram en rekke særegne utfordringer. Kourosh ramser opp noen av dem:

– De som jobber i NAV er ofte utsatt for et negativt fokus fra omverdenen. Det er en emosjonelt belastende jobb. Det er vold og trusler. Noen opplever at rammeverket, blant annet det økonomiske, er begrensende. NAV har to deler, en statlig og kommunal, som gjør at mange ansatte ikke opplever at de jobber i samme tjeneste.

Lønn for strevet

Resultatet ble en to dager lang konferanse i mai. HR-direktøren og andre ledere ble hanket inn til paneldebatt, det ble forelesninger og innledninger om kunstig intelligens og etikk, emosjonell belastning og forvaltningsrett. Blant annet.

Kourosh legger ikke skjul på at det var mye arbeid som måtte gjøres i forkant av konferansen. Jobben til arbeidsgruppa starta allerede et halvt år i forveien. Det var det verdt.

Tilbakemeldingene har vært gode.

Nå ser fylket på muligheter for liknende opplegg med jevne mellomrom, forteller Kourosh, som anbefaler andre å gjennomføre tilpassede tiltak.