Fullt trøkk på OsloMet og VID

Tre blide styremedlemmer i Studentforeningen OsloMet på stand 15. august. Fra venstre: Konstanse Marie Alvær sykepleierstudent, Hans Martin Blikra Rygh og Laura Avila Busuttil, begge studenter på bibliotekar og informasjonsvitenskap. Busuttil er i tillegg studentkontakt ved OsloMet (Foto: Martin Halsos)

Fagforbundet Oslo møtte studentmedlemmer 15. august.

15.08.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 16.08.2024

Det er studiestart på høgskolene. Ungdomsutvalget og yrkesseksjonene i Fagforbundet Oslo har besøkt Foreningsdagen på OsloMet og hatt velkomstaksjon på VID og Lovisenberg vitenskapelig høgskole.  Målet er å møte noen av våre over to tusen studentmedlemmer og informere om kurs, tilbud og hvorfor Fagforbundet er det beste stedet å være organisert for fagfolk.

Viktig å være tilstede

- Det er viktig at Fagforbundet Oslo er til stede på institusjoner hvor framtidas fagforbundsmedlemmer går. På VID pratet vi med omtrent 200 studenter. Hovedsakelig framtidige sosionomer, sosialarbeidere og sykepleierstudenter. StudenforeningaOsloMet kan melde om nysgjerrige førstesemesterstudenter, mange utvekslingsstudenter og stor interesse,  sier Cathrine Slettebakk, leder for Ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo.

Stor konkurranse om studentene

- OsloMet og VID og Lovisenberg vitenskapelig høgskole, utdanner folk til tradisjonelle fagområder for Fagforbundet. Her er det også stor konkurranse om studentene fra forskjellige fagforeninger. Det er viktig at Fagforbundet og LO er tilstede, slik at studenten får et reelt alternativ til de gule profesjonsforbundene, legger Slettebakk til.

Over to tusen medlemmer

- Tradisjonelt har vi vært lite synlig for folk som tar høyere utdannelse, men det har endra seg de siste årene.  Antall studentmedlemmer vokser og studentforeninga på OsloMet har i dag over 1000 medlemmer. Til sammen har vi pr. idag  2258 studentmedlemmer i Oslo. Og vi har to studentkontakter. En på OsloMet og en for VID og Lovisenberg vitenskaplig høgskole, forteller hun.

Fine gaver og info

- Vi møtte studentene med fine gaver og info om Fagforbundet og studentrettigheter. Den vanskelige situasjonen på leiemarkedet for studenter og utfordringene for fagarbeiderne med å få kjøpt egen bolig er også i fokus. Fagforbundet Ung ønsker å endre dagens boligpolitikk. Vi delte ut nudler og oppfordret studentene til å prøve Fagforbundet Ungs nudelkalkulator. Den viser hvor  mange år du må spise nudler for å kunne kjøpe drømmeboligen din, og det er ikke reint få, sier Slettebakk med et sukk.

Her kan du undertegne Fagforbundets opprop for en rettferdig boligpolitikk.

Flere aktiviteter ut over høsten

- Vi informerte også om aktivitetene til studentforeninga. Den 21. august har vi invitert forbrukerøkonom Magne Gundersen og Karen Elene Thorsen, kjent på Instagram som Fattig Student, til OsloMet for å snakke om hvordan du kan overleve på et stramt budsjett. Seinere i høst vil vi ha en boligdebatt, med sentrale ungdomspolitikerne. Er du student, eller kjenner du en som er, bør du følge med på info fra Fagforbundet Oslo og Facebooksida til StudentforeningenOsloMet, oppfordrer Cathrine Slettebakk, leder for Ungdomsutvalget i Fagforbundet Oslo.