Veileder om arbeid med vold og trusler i skolen

vold og trusler

(Foto: Nucleus)

Risikovurdering av vold og trusler kan være vanskelig å få til i praksis. Fagforbundet har sammen med partene i skole-Norge laget et verktøy som kan gi drahjelp til skoler i arbeidet med risikovurdering.

16.08.2024 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 19.08.2024

Trusler og vold er dessverre et problem i norske skoler. Det rammer både ansatte og elever, og er en utfordring for alle å håndtere. Arbeidsmiljøloven med forskrifter stiller krav om at arbeidsmiljøet skal risikovurderes. Men hvordan risikovurderer man vold og trusler i skolen i praksis?

I oktober 2023 gjennomførte partene i skole-Norge en felles workshop hvor tilbakemeldingene fra aktørene var at risikovurdering er vanskelig for mange skoleansatte, noe arbeidstilsynet også finner i sine tilsyn.

Risikovurderingsverktøy

Derfor har partene gått sammen for å lage en veileder som kan gi drahjelp for skolene i dette arbeidet. Risikovurderingsverktøyet bygger på Forskrift om utførelse av arbeid § 23 A. Som arbeidsgiver har man et lovpålagt ansvar for å kartlegge og risikovurdere arbeidsmiljøfaktorer. Ansatte skal medvirke, og tillitsvalgte og verneombud har viktige roller. Felles innsats er avgjørende for å gjøre noe med denne utfordringen.

“Risikovurdering er et nødvendig steg for å komme fram til egnede tiltak for å forebygge trusler og vold i skolen. det er derfor gledelig at man via nasjonalt og lokalt partsamarbeid har kommer fram til en egen veileder for risikovurdering av vold og trusler i skolen, inkludert SFO. Jeg håper dette gjør at ledere, tillitsvalgte og verneombud, kan samarbeide på arbeidsplassene, for å få felles innsikt og refleksjoner som gjør dette arbeidet bedre, enklere og mer relevant”, sier May-Britt Sundal, yrkesseksjonsleder for kirke, kultur og oppvekst.

Veileder

Veilederen «Forebygging av vold og trusler i skolen» er skreddersydd for deg som jobber i skolen, og et supplement til Arbeidstilsynets generelle veileder «Risikovurdering – vold og trusler».

Les mer om vold og trusler på Arbeidstilsynets nettsider

Med denne veilederen vil vi gjøre det enklere å gjennomføre forebyggende arbeid i hverdagen. Her finner dere gode verktøy for å kartlegge, gjennomføre og dokumentere risikoer på deres skole. Veilederen er laget for alle som jobber i skolen og kan brukes av ledelse, arbeidsmiljøutvalg og andre arbeidsmiljøgrupper, skriver KS på sin hjemmeside.

Partsamarbeid i skolen

Fagforbundet og de andre partene i skole-Norge vil fortsetter samarbeidet om trusler og vold i skolen, og vil komme med flere leveranser for å støtte skolenes arbeid med å forebygge, håndtere og følge opp vold og trusler.

Her finner du en presentasjon av veilederen,  Les hele veilederen her (PDF) Fagforbundet håper veilederen kan brukes  i det lokale informasjonsarbeidet.

Om du har spørsmål ta kontakt med Ingri Bjørnevik