Økt arbeidstid var tariffstridig

Illustrasjon.

Illustrasjon. (Foto: Trude Tjensvold.)

Samarbeid mellom kommuner kan by på utfordringer. I denne saken ville arbeidsgiver øke arbeidstiden for ansatte som hadde kortere arbeidstid enn i vertskommunen. Men det er tariffstridig, slo Arbeidsretten fast i en dom tidligere i år.

16.08.2024 av André Haugen
Sist oppdatert: 29.08.2024

Kommunene Frogn, Ås og Vestby etablerte i 2019 et såkalt vertskommunesamarbeid med Frogn kommune som vertskommune.

De IKT-ansatte i Vestby og Ås ble dermed virksomhetsoverdratt til det som da var StorFollo IKT, med Frogn kommune som ny arbeidsgiver.

Men de tre kommunene hadde ulik arbeidstid for sine kontoradministrasjoner. Etter råd fra KS, bestemte arbeidsgiver seg for at alle ansatte skulle ha lik arbeidstid, og at de med kortest arbeidstid skulle få økt arbeidstid.

Det var ikke forhandlet om arbeidstidsforlengelsen, og den ble ikke kompensert.

Viste til tidligere dommer

For noen år siden, i 2020, avsa Arbeidsretten to dommer med tilsvarende tariffrettslige problemstillinger. De sakene handlet om kommunesammenslåing. Her slo Arbeidsretten fast at det var tariffstridig å øke arbeidstiden.

Spørsmålet i denne saken var om arbeidsgiver hadde større rett til å ensidig øke arbeidstiden ved vertskommunesamarbeid.

I Hovedtariffavtalens punkt 4.2.1 står det at «kontoradministrasjonens ordinære arbeidstid skal være den som nå gjelder i den enkelte kommune, dog ikke utover hva som følger av punkt 4.2» (37,5 timer per uke, red.anm). En merknad sier at lokale parter kan avtale at arbeidstiden for kontoradministrasjonen i stedet skal følge punk 4.2 mot en økonomisk kompensasjon.

LO og Fagforbundet viste blant annet til at retten til å beholde arbeidstidsordning for kontoradministrasjonen i KS-området har ligget fast i lang tid. Helt siden den generelle arbeidstidsforkortelsen ble forhandlet fram i 1986.

I tariffoppgjørene siden har KS en rekke ganger fremmet krav om å fjerne punkt 4.2.1 som omhandler kontoradministrasjonen. Det har de ikke fått gjennomslag for.

Kjøpte ikke «snever» KS-tolkning

I denne saken argumenterte KS for at bestemmelsen fastsetter hva som «skal være» arbeidstiden i den enkelte kommune, og at det i dette tilfelle måtte bety den kommunen de overføres til, altså Frogn.

Men Arbeidsrettens flertall fant ikke støtte i tariffhistorie, rettspraksis eller partenes tidligere praksis for KS’ tolkning av ordlyden, som de omtalte som «snever».

KS mente det var stor forskjell på kommunesammenslåing, som var tema i sakene fra 2020, og vertskommunesamarbeid, og at konklusjoner i dommene fra 2020 derfor ikke kunne legges til grunn. I sammenslåing opprettes en ny kommune, mens det i denne saken handlet om overdragelse til eksisterende kommune med fastlagte arbeidstider, påpekte de.

Arbeidsrettens flertall konkluderte imidlertid med at det ikke var noen grunn til å behandle vertskommunesamarbeid på noen annen måte enn i 2020-sakene.

LO og Fagforbundet vant derfor fram med at arbeidsgivers beslutning om å øke arbeidstiden var tariffstridig.