Midten (2 av 3): Fem råd på veien

16.08.2024 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 03.09.2024

1. Ikke skap falske forventninger

Det er få ting som skaper mer skuffelse og irritasjon enn det folk oppfatter som brutte løfter. Tenk på det når dere velger strategi for de lokale forhandlingene. Hvis du ber medlemmene om å sende inn personlige krav, må dere forhandle for det enkelte medlem. Tenker dere å løfte en gruppe, så må dere informere om det og om hvorfor dere tenker slik.

Hvis for eksempel to hundre medlemmer formulerer egne, individuelle krav for så å få beskjed om at hele potten gikk til, la oss si kirkegårdsarbeidere, så føler alle seg lurt.

2. Ikke gi deg – pengene finnes

Det er ikke uvanlig å bli møtt med beklagelser som går på at pengene til lokale oppgjør ikke finnes, og at lokale forhandlinger må gå i null. Husk da at den lokale potten er en del av den sentrale tariffavtalen og skal inngå i lønnsoppgjøret. Stå på krava! Så kan det være riktig at kassa er tom, men ikke gi deg av den grunn. Det kan være lurt å be om bistand fra for eksempel kompetansesenteret.

3. Vi skal sjølsagt ha vår del av potten

Mange steder sliter arbeidsgiver med utfordringer på å skaffe kompetente "eksperter” til ulike oppgaver. For å ta kommunesektoren som eksempel: Kanskje mangler kommunen jordmor, lege eller hva det ellers måtte være. Utgangspunktet til oss i Fagforbundet er at sjøl om problemet er reelt og viktig, så har det ingenting med de lokale forhandlingene å gjøre. Det må kommunestyret løse på annen måte.

De lokale forhandlingene skal gå til de ansatte, og ikke til å løse spesielle utfordringer. Hvis vi har, la oss si 60 prosent av de organiserte, så skal vi ha 60 prosent av potten.

Husk også at dette er forhandlinger som bare kommer organiserte til gode. Krav fra arbeidsgiver om at uorganiserte også skal ha, skal i utgangspunktet avvises. Det skal lønne seg å være organisert. For tillitsvalgte er dette en ypperlig mulighet til å verve!

4. Vær realistisk

Fagforbundet mener sentrale tillegg gir den beste og mest rettferdige fordelingen av penger. Av og til må vi være med på å sette av en pott til lokale forhandlinger, og av og til er det nødvendig og riktig. Det kan oppstå lokale skeivheter som vi sentralt i Fagforbundet ikke kan se. Men, husk at for de aller fleste medlemmene så vil de lokale forhandlingene gi beskjedne påslag for medlemmene. Pass på å kommunisere det, slik at folk slipper å bli unødvendig skuffa.

5. Informer godt

Som alltid er god og saklig informasjon nøkkelen til å få fornøyde medlemmer. Hvis dere mislykkes i å informere om hva dere planla, og hva dere fikk til, ja så gir det grobunn for sladder og misnøye. Da går dere glipp av en mulighet til å gi medlemmene en bekreftelse på at det er lurt å være med i Fagforbundet.

Ta ikke feil: Delta, NSF, Utdanningsforbundet og andre kommer til å gjøre det de kan for å pynte seg med “lånte fjær” og sko seg på jobben dere har gjort, hvis dere ikke gjør det sjøl.