Forbedret medlemstilbud på boliglån og sparing

Har blitt enige om enda bedre vilkår på boliglån og sparing gjennom LOfavør. (f.v.) Konserndirektør i Sparebank 1 Nelly S. Maske, LO-leder Peggy Hessen Følsvik, konsernsjef i Sparebank 1 SR-Bank Benedicte S. Fasmer og konsernsjef i Sparebank 1 Østlandet Klara Lise Aasen. (Foto: LO)

Fra 19. august har tilbudet på boliglån og sparing blitt enda gunstigere for medlemmer i Fagforbundet, gjennom fordelsprogrammet LOfavør. Særlig førstegangskjøperne får det gunstigere.

19.08.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 11.09.2024

LO og LO-forbundene forbedrer medlemstilbudet 19. august 2024 innen boliglån og sparing, og tilbyr boliglån til medlemmer som kjøper bolig for første gang, med en av landets beste rentebetingelser. Samtidig utvider LO banksamarbeidet og inngår ny avtale med SpareBank 1 SR-Bank.

Det er særlig lagt vekt på bedre vilkår for førstegangskjøperne.

– Vi ser fortsatt at det er en stor utfordring for mange å komme inn på boligmarkedet. Bedre rentebetingelser gjør det mulig for flere å håndtere lånet, og med det få innpass i boligmarkedet. Det bidrar til mindre sosiale forskjeller, og er viktig for oss i LO, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik om den nye bankavtalen.

Nå gis det lån til førstegangskjøpere til 5,42 prosent effektiv rente. Månedsstatistikken for renter fra et utvalg av banker og kredittforetak viser at renta på nye boliglån i alt var uendret på 5,72 prosent i juni, ifølge Statistisk Sentralbyrå.

Utvider bankavtalen

LO har i fem år hatt avtale med to banker i SpareBank 1-alliansen, SpareBank 1 Østlandet og SpareBank 1 SMN, om gode betingelser for boliglån til LO-medlemmer. Disse avtalene videreføres, og nå utvides også avtalen med Norges største sparebank, SpareBank 1 SR-Bank. Avtalen omfatter både boliglån og sparing gjennom LOfavør. I tillegg til disse tre samarbeidsbankene tilbyr de øvrige Sparebank 1-banker også LOfavør Boliglån med bankens til enhver tid beste rente.

Tilbyr økonomisk rådgivning

Mange medlemmer trenger råd og veiledning om hvordan de kan skaffe seg egen bolig. Det er en stor og viktig avgjørelse å ta. LO har derfor også lagt vekt på at bankene skal tilby personlig økonomisk rådgivning til de som ønsker det. Mange medlemmer ønsker også å ha lokal tilknytning til banken sin. Med den nye avtalen vil svært mange av medlemmene ha lokal tilknytning til avtalebankene.

Les mer om tilbudene hos LOfavør