Ventetidsløftet: Bedre oppgavedeling på sykehusene skal få ned ventetida

Helseministeren har satt i gang Ventetidsløftet, som er omfattende grep for å få ned behandlingskøen på sykehusene. Innspill fra partene om blant annet oppgavedeling skal få ned ventelistene.

21.08.2024 av Ingrid Wergeland
Sist oppdatert: 21.08.2024

Fagforbundet er med i et partsnedsatt utvalg som nylig møttes for å diskutere hvordan oppgavedeling er en del av løsningen på sykehusenes belastning. Helseministeren etterlyser en liste med konkrete tiltak for hva som bør gjøre.

Bedre bruk av folk

– Faglig forsvarlighet er viktigst, vi skal ha kvalitet i tjenestene. Men har folk fått god nok opplæring og oppfølging, skal de kunne gjøre nye oppgaver. Våre medlemmer på sykehusene er klare for det, sier Iren Luther, leder for Yrkesseksjonen helse og sosial i Fagforbundet. Hun deltok i utvalgsmøtet sammen med Lars Erik Flatø, daglig leder i Fagforbundet.

– Hva kan sykepleiere gjøre, som leger gjør i dag? Hva kan helsefagarbeidere og portører, gjøre? Dette er spørsmål vi må besvare. Helsefagarbeidere kan gjerne følge intensivpasienter for eksempel, men må da kunne være kompetente til å observere endringer i tilstand. Her finnes det gode kurs på fagskoler.

Styrket kompetanse i kommunen og bedre oppmøte til behandlinger

To andre overordnede problemer Luther ser, er at folk ikke møter til behandling, tross avtale, og at ferdigbehandlede pasienter som egentlig er utskrivningsklare, men som skal hjem til en kommune hvor det er for lite kompetanse til å ta dem imot.

– Derfor er det viktig at vi styrker kommunehelsetjenesten, med både klinisk avanserte sykepleiere og helsefagarbeidere videreutdannet i klinisk avansert helsearbeid. Her har fagskolen på Gjøvik et gode tilbud. Slik kan vi styrke tilbudene i hjemmetjenesten, helsehus og lignende, sier Luther.

– Vi ser også at det er et problem at en andel pasienter faktisk ikke møter til behandling. Det fører til at folk får forsinka behandling, og de som ikke møter blir jo stående i køen. Dette må også adresseres av ministeren, mener jeg, sier Luther avslutningsvis.

På møte med det partsnedsatte utvalget hos helseministeren 19. august 2024 deltok også Norsk sykepleierforbund, Legeforeningen, Delta, Psykologforeningen, Spekter, NHO Geneo og lederne for de regionale helseforetakene.