Hvordan skal vi prioritere i kommunehelsetjenesten?

Prioritering, å velge mellom viktige oppgaver, er noe vi aldri kommer unna i helsetjenesten. Derfor er det så viktig at vi er enige om hva vi legger til grunn for prioriteringene våre. (Foto: Mostphotos)

Ny veileder fra helsedirektoratet skal hjelpe kommunehelsetjenesten å gjøre de vanskelige valgene.

21.08.2024
Sist oppdatert: 21.08.2024

Helsedirektoratets utkast til nasjonal veileder for prioriteringer i kommunale helse- og omsorgstjenester er nå på høring. Utkastet beskriver hvordan prinsippene for prioriteringer kan brukes i kommunale helse- og omsorgstjenester.

Veilederen fra helsedirektorater retter seg mot både fagfolk, ledere og politikere og skal bidra til at dette blir lettere å få til i praksis.

Det er viktig at så mange som mulig i tjenesten er med og sier fra om hva som er bra og hva som kan gjøres bedre i utkastet. Ikke minst er det viktig å gi tilbakemeldinger på språk og form – på om den er presist og forståelig formulert, og er bygd opp på en måte som gjør at den kan brukes godt ute i sykehjem og hjemmetjenester.

Fagforbundet kommer selvsagt til å svare på høringen. Hvis du har innspill til hva Fagforbundet bør mene, ta kontakt med yrkesseksjon helse og sosial i din lokale Fagforening eller i ditt fylke.