SFO-dagen markeres 4. september

AKS

SFO = Lek og vennskap (Foto: Fagforbundet)

Fagforbundet håper dagen gir de ansatte, tillitsvalgte, ledere og politikere en mulighet til å fremsnakke SFO og innholdet i tilbudet, vise hvorfor vi mener SFO er en viktig arena for barns lek og vennskap.

21.08.2024
Sist oppdatert: 21.08.2024

Barn må få være barn og ha tid til å leke.

Barnekonvensjonen gir alle barn rett til hvile og fritid, og til å delta i lek og fritidsaktiviteter som passer for barnets alder og til fritt å delta i kulturliv og kunstnerisk virksomhet. Fagforbundet mener dette vil kreve nok bemanning og ansatte i hele stillinger. Om dere skal markere dagen, finner dere plakater for både arbeidsplass og sosiale medier her;

SFO-dagen (første onsdag i september)
Sosiale medier:
SFO-dagen bokmål
SFO-dagen nynorsk
Plakat til arbeidsplassen:
SFO-dagen plakat bokmål
SFO-dagen plakat nynorsk

Planleggingstid

Fagforbundet mener de ansatte også må ha tid til planlegging og utviklingsarbeid Det er viktig med gode muligheter for kompetanseutvikling. Rammeplanen krever at ansatte i SFO skal planlegge innhold og arbeidsmåter, og arbeidet skal evalueres jevnlig. Planlegging gir personalet grunnlag for å reflektere og jobbe langsiktig og systematisk for å utvikle virksomheten.

Planleggingen skal ta utgangspunkt i lokale forhold og bidra til å realisere rammeplanen for SFO. Arbeidet skal være basert på inkludering og barns medvirkning. Den enkelte SFO skal utarbeide en årsplan eller en tilsvarende plan som skal vise hvordan SFO omsetter rammeplanens verdigrunnlag og innhold til praksis. Planen skal være et arbeidsredskap for personalet, og bidra til å gi informasjon til foreldre og andre samarbeidspartnere.

Samisk SFO

I samiske distrikt skal SFO vurdere hvordan planen kan ses i sammenheng med den samiske årstidskalenderen, og hvordan innholdet og arbeidsmåtene kan knyttes til årets gang og endringene i naturen og til tradisjonell kunnskap og levesett.

Inkluderende SFO

Fagforbundet  arbeider for at barn med behov for tilrettelegging i undervisningstiden, også får med seg de ekstra ressurser i SFOtiden. Barn som trenger en voksenresssurs i undervisningstiden, vil også trenge denne ressursen i SFO-tiden for å være inkludert i fellesskapet. Om man ønsker at SFO skal tilrettelegge for at leke skal stimulere til vennskap.

Rammeplanen krever at SFO skal aktivt bidra til å danne fellesskap der alle barn kan delta og få en opplevelse av å høre til. SFO skal bidra til at barn opplever likeverd, sosial tilhørighet og sosialt fellesskap med andre barn og med personalet. Dette forutsetter respekt for forskjellighet og anerkjennelse av mangfold.

Fellesskap kan oppleves i større eller mindre grupper, og i lek og tilrettelagte aktiviteter. Personalet skal observere barnas lek og aktiviteter, vurdere om alle barn gis muligheter for deltagelse og med utgangspunkt i barnas interesser legge til rette for at alle barn kan delta.

Alle barn har rett på en trygg barndom.

Fagforbundet mener dette vil kreve en SFO med en forsvarlig bemanning, med ansatte som har tid og evne til å se og anerkjenne det enkelte barns behov. Rammeplan for SFO vektlegger at tilbudet skal gi alle barn et fellesskap og være en lærende organisasjon som jevnlig vurderer og videreutvikler egen praksis.

Fagforbundet mener dette vil kreve at SFO skal legge til rette for at hele personalet reflekterer over faglige og etiske spørsmål i tilknytning til rammeplanens verdier og innhold og hvordan de kan være gode rollemodeller for barna.

Lek og fritid har en egenverdi.

SFO skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barna, og gi barna omsorg og tilsyn. Fagforbundet mener leken skal ha en stor plass i barns liv. Dette vil kreve at barn har tid og rom til lek hver dag. Alle barn skal få mulighet til aktiv deltakelse i leken og å oppleve mestring.

Om SFO skal ha et tydelig barneperspektiv, krever dette at de ansatte har tid til å kunne diskutere og reflektere over hva lek innebærer, og hvordan man som ansvarlig tilrettelegger opptrer i møte med lekende barn.