Vil du bli med i vårt faglige ressursnettverk?

Byggdrifter i teknisk rom.

Byggdrifter i teknisk rom. (Foto: Fagforbundet / High & Low Studios.)

Fagforbundet ser etter dyktige folk til vårt faglige ressursnettverk for byggdrift og eiendomsforvaltning. Er det deg eller noen du kjenner?

21.08.2024 av Yrkesseksjon samferdsel og teknisk
Sist oppdatert: 21.08.2024

Hva er et faglig ressursnettverk?

Styret i Yrkesseksjon samferdsel og teknisk har etablert faglige ressursnettverk for yrkesgrupper som vi har særlig fokus på å følge opp. Deres funksjon er å bidra med faglige råd og innspill til Fagforbundet i alt som omhandler et eller flere yrker. Dette kan være om kurs- og utdanningstilbud, forslag til løsninger på HMS-problemer eller politiske saker. Nettverket kan også komme med eksempler når Fagforbundet skal svare på høringer eller henvendelser fra media.

• De faglige ressursnettverkene består av medlemmer som selv har stilt seg til rådighet som ressurspersoner for å bistå i yrkesseksjonens yrkesfaglige og yrkespolitiske arbeid innenfor det enkelte nettverkets faglige ansvarsområde. Det vil ikke være en øvre grense for antall nettverksmedlemmer.
  • De faglige ressursnettverkene etableres av seksjonsstyret nasjonalt for en toårsperiode.
  • De faglige ressursnettverkene avholder møter kun ved behov. Møtene skal avholdes digitalt og Teams vil benyttes som plattform for kommunikasjon og samhandling med nettverksmedlemmene. Møtene vil unntaksvis kunne avholdes fysisk dersom det vurderes at dette vil gi et bedre resultat av arbeidet. I slike tilfeller inviteres nettverksmedlemmene til å delta ut fra tema og kompetanse.

Som medlem av det faglige ressursnettverket vil du kunne bruke din fagkompetanse til å bidra inn i det yrkesfaglige og yrkespolitiske arbeidet til Fagforbundet, påvirke gjennom råd og være påkoblet det som skjer i faget og yrket hos oss. Vi håper også at nettverket blir en arena som gjør at de som engasjerer seg i det, knytter kontakter med hverandre på kryss og tvers av Norge, sånn at man kan trekke på hverandre sin kompetanse.

Det faglige ressursnettverket vil kun ha møter etter behov, sånn at alle som er interessert i å gi innspill til eller jobbe med et tema kan koble seg på. Det vil også kunne dukke opp muligheter for at noen nettverksmedlemmer kan delta på konferanser eller fagdager – sammen med ansvarlig rådgiver for området og/eller med andre fra nettverket.

Hva ønsker vi av deg som nettverksmedlem?

• Du må være medlem av Fagforbundet
  • Du er engasjert i yrke og faget ditt
  • Du har god kunnskap innenfor yrket som du gjerne deler med andre
  • Du svarer på forespørsler på Teams, e-post (eventuelt telefon) og stiller opp på de digitale møtene når du har anledning
  • Hvis du tar på deg en oppgave, gjennomfører du den og sier ifra hvis noe kommer i veien

Hvor ofte vi har digitale møter vil komme an på hvor mye som skjer innenfor fagområdet, men sannsynligvis minst ett på våren og ett på høsten i løpet av året.

Høres dette interessant ut for deg?

Send en e-post til olav.strommen@fagforbundet.no der du forteller litt om deg selv og din motivasjon for å bli med i nettverket.

Ta med:

• stilling og arbeidssted
  • utdanning
  • eventuelle verv i Fagforbundet
  • eventuelt yrkesfaglig arbeid du har gjort - for eksempel prøvenemnd, instruktør for lærling, holde kurs og liknende.

Vi håper å høre fra deg.