Slutt på almanakken

Avvikles: Det blir dessverre ikke noen almanakk 2025 fra Fagforbundet.

Avvikles: Det blir dessverre ikke noen almanakk 2025 fra Fagforbundet. (Foto: Fagforbundet)

Det vil dessverre ikke bli mulig å bestille almanakk fra Fagforbundet for 2025, verken for medlemmer eller fagforeninger. Økte porto- og produksjonskostnader kombinert med et stadig synkende antall medlemmer som bestiller, har gjort den lille røde boka uforholdsmessig dyr å holde på.

22.08.2024
Sist oppdatert: 04.09.2024

Lenge var det slik at almanakken ble sendt ut til alle medlemmer via Fagbladet, men en undersøkelse tidlig på 2010-tallet viste at en stor andel medlemmer kastet den rett i søpla. Den ble så forsøkt faset ut, men etter mange protester ble den gjeninnført som bestillingsvare. Som et kostnads- og miljøtiltak ble det innført en ordning hvor medlemmene kunne bestille selv og få den gratis tilsendt.

Skjønner at folk blir skuffa

Karin Bøyum
Leder i Fagforbundets organisasjonsavdeling, Karin Bøyum. (Foto: Fagforbundet)

– Almanakken har vært en populær medlemsfordel for en del medlemmer både på jobb og i privatlivet og vi har full forsåelse for dem som nå blir skuffet. Men vi har nøye vurdert muligheter for å få til en fortsatt ordning for de som gjerne vil ha den, men ikke kommet fram til noe fornuftig  som kunne forsvare prisen for hver enkelt almanakk - særlig når vi legger til porto, forteller leder i organisasjonsavdelingen, Karin Bøyum.

I fjor var det rundt seks prosent av medlemmene som bestilte almanakk gjennom gratistilbudet i nettbutikken, og almanakken ble vedtatt faset ut av forbundsstyret i forbindelse med budsjettbehandling for 2024.

Alt har sin tid

Almanakken består av både papir og metall, og er ikke gjenvinnbar før spiralen er fjernet.

– Ett år satt vi igjen med et større restopplag og da ble det en ekstra utgift å få håndtert dem på en slik måte at de kunne resirkuleres, forteller Bøyum.

Organisasjonsavdelingen har erfart at det er en relativt stor andel av Fagforbundets godt voksne medlemmer som bestiller almanakk.

– Vi skjønner jo at noen vil savne tilbudet, men samtidig blir dagens pensjonister stadig mer digitale. Det har lenge vært et spørsmål om tid før vi ble nødt til å legge ned almanakken, og nå er den tida kommet, både for miljøet og økonomien. Fagforbundet har fremdeles mange gode medlemsfordeler. En av de aller viktigste er våre tillitsvalgte og gode, kollektive forsikringsordninger - som gir medlemmene trygghet både på jobben og i livet ellers.