Kunstig intelligens opptar kontorfolk

Over 60 kontor- og administrasjonsorganiserte møtte opp på fagdag om kunstig intelligens i forbindelse med Fagforbundsuka i juni. (Foto: Roger Kristensen)

Fagdag viser kunnskapstørst etter kunstig intelligens.

27.08.2024 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 06.09.2024

Den 20. juni holdt Yrkesseksjon kontor- og administrasjon Oslo en fagdag om innføringen av kunstig intelligens (KI) i hverdagen. Tilbakemeldingene viser at det er et tema vi fagorganiserte er opptatt av.

Første arragement om kunstig intelligens

- Som en del av aktivitetene i Fagforbundsuka i juni, arrangerte Yrkesseksjon for kontor og administrasjon fagdagen «Fremtiden er fleksibel – Hvordan vil KI og hybridarbeid påvirke oss». Vi i yrkesseksjonsstyret har jobbet lenge med digitalisering, men fagdagen er det første arrangementet om temaet som er blitt gjennomført i yrkesseksjonens regi. Fagdagen tok for seg flere innfallsvinkler innenfor KI og digitalisering, som offentlige målsettinger, betydning for arbeidslivet og klimaavtrykk. I tillegg ble rapporten «Hvordan vil vi ha det- på kontoret» offisielt lansert. Hele 60 kontor- og administrasjonsorganiserte møtte opp på fagdagen, sier en fornøyd Roger Kristensen, leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon Oslo.

Utelukkende positive tilbakemeldinger

- I etterkant av arrangementet ble det sendt ut en evaluering av fagdagen, og de har vært utelukkende positive. Yrkesseksjonen fikk mange gode innspill på tema for seinere samlinger, som:

• Hvordan ta vare på overtallighet på grunn av KI og mer automatisering av arbeidsoppgaver?
  • Hvordan skal vi sikre at folk kan fortsatt kan stå i jobb samtidig som KI endrer arbeidsoppgavene. Hvordan unngå å bli udatert og miste motivasjonen?
  • Hvordan sikre faglig kvalitet ved ressursknapphet og digitalisering?
  • Hva betyr KI for medbestemmelsen?

Ny fagdag om kunstig intelligens i oktober

- Vi i yrkesseksjonen kommer til å holde trykket oppe på dette temaet. Den 22. oktober vil vi i samarbeid med Yrkesseksjon helse og og sosial Oslo ha en felles fagdag om KI og digitalisering. Dette er et tema som gjelder alle yrker og fag. Invitasjon kommer som epost fra fagforeninga, avslutter Roger Kristensen.