Fagforbundet vil ha mer kompetanse og flere ansatte i barnehagen

Mette Nord, leder i Fagforbundet ønsker seg flere ansatte i barnehagen.

Mette Nord, leder i Fagforbundet ønsker seg flere ansatte i barnehagen. (Foto: John Trygve Tollefsen)

Da barnehageregninga for august kom i nettbanken til småbarnsforeldre, var den minst 1 000 kroner billigere. Fagforbundet er glad for at Arbeiderparti- og Senterpartiregjeringa bedrer småbarnsfamiliers økonomi, og det ser ut til at befolkninga er enig.

27.08.2024 av Mette Nord, leder i Fagforbundet
Sist oppdatert: 27.08.2024

To av tre nordmenn sier nemlig at de er enig i regjeringas prioritering av småbarnsforeldre i en undersøkelse Sentio har utført på vegne av Fagforbundet. Vi i forbundet har lenge vært opptatt av billigere barnehage for å gjøre den mer tilgjengelig for alle. Nå håper vi at kommunene og regjeringa følger opp med å styrke kvaliteten og sikre flere ansatte.

Det trengs flere ansatte for at barnegruppene skal ha en størrelse som gir trygghet både for barn og voksne – og samtidig sikre et godt tilbud. De ansatte må få bedre tid til å planlegge og gjennomføre barnehagehverdagen enn de har i dag. Mange av våre medlemmer forteller om en hektisk arbeidshverdag der de sliter med å få brukt sin faglighet til å legge til rette for leken, kreativiteten og de sosiale arenaene der barna kan utvikle seg. Flere etterlyser også muligheten til å ta fagbrev på jobb og tilbud om etter- og videreutdanning.

Samtidig som vi trenger flere på jobb, trenger vi mer samarbeid på tvers av fag og kompetanse i barnehagen. Da trenger de ansatte mer tid til å reflektere sammen med sine kollegaer over etiske og faglige problemstillinger og finne løsninger for det enkelte barnet ut ifra sine ulike faglige ståsteder.

Det er når hele laget jobber sammen at vi kan gi våre barn og unge det beste utgangspunktet til å lykkes. Derfor ønsker vi i Fagforbundet å styrke kvaliteten med mer kompetanse og flere ansatte i barnehagen.