SFO-barn får mindre kvalitetstid med voksne

Mette Nord og Jørn Eggum besøkte Gamlegrendåsen Skole i Kongsberg

Mette Nord og Jørn Eggum besøkte Gamlegrendåsen Skole i Kongsberg (Foto: Renate Tårnes)

Under et besøk til Gamlegrendåsen skole i forrige uke hadde Fagforbundets medlemmer, rektor og SFO-leder en tydelig beskjed: Vi må se hele barnet, hele dagen. Skolehverdagen er mer enn kun undervisning og lekser, og om vi framover i større grad skal kunne gi barna våre mer trygghet og et bedre utgangspunkt for å lære og utvikle seg så må vi inkludere SFO bedre.

28.08.2024 av Mette Nord, leder i Fagforbundet
Sist oppdatert: 28.08.2024

SFO er en viktig del av hverdagen til mange barn. De som går der får enda mer tid etter at klokka ringer på slutten av skoledagen med leksehjelp, et måltid med samvær rundt bordet, frilek og muligheten til å knytte vennskap. En styrking av kvaliteten i SFO, vil sikre at det enkelte barn får anledning til å utvikle alle sider ved seg selv.

Tilbudet om å delta i skolefritidsordningen har lenge vært kun for noen få barn i barneskolen. Fagforbundet mener alle barn må sikres den muligheten. Vi er derfor glade for at Arbeiderparti- og Senterpartiregjeringa sammen med SV har innført gratis kjernetid i SFO for første-, andre- og tredjeklassingene. Det utgjør en forskjell i livet til mange barnefamilier i hele Norge.

At flere barn deltar på SFO gjør at vi også må styrke kvaliteten. Det må være tilstrekkelig bemanning, flere ansatte i hele, faste stillinger og flere må gis muligheten til kompetanseutvikling. I mange kommuner, som Kongsberg, er det ganske mange flere SFO-barn, men ikke flere ansatte. Arbeidssituasjonen er utfordrende mange steder, og vi i Fagforbundet er bekymra for våre medlemmer som har fått ansvar for flere barn, men ingen flere kolleger. De strekker seg langt og jobber hardt for å gi et godt tilbud og sikre tilstrekkelig oppfølging av barna.

De siste tre årene har NTNU samfunnsforskning evaluert innføringa av den nye rammeplanen i SFO. De har funnet at ansatte og ledere sliter med innføringa og at kvaliteten er dårligere nå, enn da de startet opp. Det pekes på manglende ressurser og tid til å jobbe med kvaliteten og det går spesielt ut over barna med særskilte behov. Samme beskjed fikk vi fra de ansatte ved SFO på Gamlegrendåsen skole.

Kommunene har ikke tatt ansvar for å sikre tilstrekkelig bemanning samtidig som antall SFO-barn øker. Kongsberg og de andre har et ansvar ovenfor de barna og foreldrene om å gi god kvalitet på tjenesten, men også for å gi sine ansatte en trygg arbeidshverdag der de føler mestring og at de har det som trengs for å skape et godt nok tilbud. Fagforbundet er stolt av den jobben våre medlemmer i SFO gjør hver dag for barna våre. De sørger for at vi ser hele barnet, hele dagen.