– Kommersielle bør fases ut av velferden

Mette Nord, leder i Fagforbundet

Mette Nord, leder i Fagforbundet (Foto: Lars Helgerud/Fagforbundet)

Mette Nord er positiv til konklusjonene fra utvalget som har vurdert kommersielle aktører i velferdstjenestene. – Problemet er ikke at det er for få selskaper i velferdstjenestene, men mangel på fagfolk, sier lederen i Fagforbundet.

29.08.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 29.08.2024

Hun ser fram til å lese utredningen fra et tungt ekspertutvalg, med akademikere, forskere og jurister. Det regjeringsoppnevnte ekspertutvalget, Avkommersialiseringsutvalget, konkluderer i sin rapport (NOU 2024:17) med at det er mulig å fase ut kommersielle aktører i de offentlige velferdstjenestene.

Bra for brukerne

– Pasienter og brukere er tjent med at velferdstjenestene ikke er kommersielle. Det sikrer alle lik tilgang til gode tjenester innen eldreomsorg, barnehage, skole og sykehus over hele landet. Privatisering av disse tjenestene tvinger fram en todeling av velferdstjenestene, noe som særlig rammer dem med størst behov for velferden, sier Nord.

Utvalget fastslår at utfasing av kommersielle aktører fra velferden er mulig, både ut fra faglige og juridisk vurderinger.

Styrker fagligheten i velferden

Nord er opptatt av at ansatte får bruke fagligheten sin til det beste for brukerne og pasientene.

– At velferden er i offentlig regi styrker sektorens mulighet til å satse på egne fagfolk, sier Nord.

På Oppsalhjemmet i Oslo gikk alle de rundt 100 ansatte opp mellom 50.000 – 120.000 kroner i lønn da det gikk fra privat til kommunal drift i fjor. Eksempler på lønns- og pensjonstap har skapt en skepsis til privatisering blant Fagforbundets medlemmer. Etter at høyresida vant makta flere steder i 2023, har Fagforbundet registrert politiske erklæringer, forslag om utredninger eller vedtak om privatisering og konkurranseutsetting i over 40 kommuner.

Mer velferd – mindre byråkrati

– Kommersielle aktørers inntog utfordrer organiseringen av velferdstjenestene våre. Vi ser at det er vanskelig å disponere og ha kontroll på ressursene når det er mange aktører. De gjør det krevende å endre i prioriteringer i tjenestene, sier Nord og legger til at avkommersialisering er billigere for samfunnet, vil gir mindre byråkrati, bedre styring og mer ressurser til velferd.

Private må drive innovasjon

– Det Norge trenger er private bedrifter som driver innovasjon, utvikler ny helseteknologi, medisinteknisk utstyr og materiell. Her kan kommersielle spille en rolle, både for nasjonalt bruk og eksportmarkedet. De kommersielle aktørene innen velferdstjenestene skaper ikke nye jobber, men leverer rettighetsfestede skattefinansierte tjenester. Vi trenger ikke et næringsliv som flytter verdier fra offentlig velferd til private kontoer i Sveits, avslutter Nord.

Fakta:

Avkommersialiseringsutvalget la fram sin rapport torsdag 29. august 2024.

Nær alle i utvalget konkluderer at avkommersialisering er mulig og innslag av kommersielle i offentlig finansierte velferdstjenester øker faren for en todelt velferd.

Utvalget mener det er tilstrekkelig kunnskapsgrunnlag for å utfase kommersielle velferdstilbydere, og at det er mulig hvis det er politisk vilje til det.

Utvalget mener markedstenkning og konkurranse ikke er egnet i offentlig velferdstjenesteforvaltning, særlig for tjenester til de mest utsatte og sårbare brukerne.