Europeisk høyrebølge truer arbeidsfolk

En plakat med bilde av politiker Marine Le Pen En lyshåret kvinne som smiler til kamera Noen har tegnet Hitlerbart på henne

KONTROVERSIELL: Marine Le Pens parti Nasjonal Samling (Rassemblement National) er omdiskutert, også hjemme i Frankrike. (Foto: opendemocracy.net)

Nedover i Europa fosser høyrepartiene fram. Da Europaparlamentets 27 medlemsland holdt valgt i juni, var tendensene de samme. Nå frykter europeisk fagbevegelse det blir vanskeligere for arbeidsfolk.

24.07.2024 av Martine Grymyr
Sist oppdatert: 29.08.2024

Ytre høyre var utvilsomt valgets store vinner, hvor partier som Alternativ for Tyskland (AfD) gikk fra 5 til 16 mandater, det høyrevridde Italias Brødre kapret 25 plasser, det østeriske Frihetspartiet vant 6 av landets 20 mandater, mens franske Marine Le Pen og hennes Nasjonal Samling, fikk hele 30 plasser.

Den sterkt høyreorineterte koallisjonen ECR (The European Conservatives and Reformists) ble etter valget den tredje største grupperinga i parlamentet.

Avslører ytre høyres arbeideragenda

– Denne dreninga mot høyre er en reell trussel mot rettighetene og friheten til millioner av arbeidere over hele kontinentet. Til tross for at mange av disse partiene hevder de representerer den vanlige arbeideren, viser stemmegivninga deres en helt annen virkelighet, forteller Stefan Moragues Benito.

Han står bak den ferske rapporten Unmasking the far right’s anti-worker agenda, kjapt oversatt til norsk: Å avdekke ytre høyres anti-arbeider agenda.

Undergraver arbeidernes rettigheter

Benito kommer med eksempler:

– I nesten alle saker der det handlet om å holde selskaper ansvarlige for å ha gode arbeidsforhold for alle nedover i næringskjeden, stemte de høyregående partiene imot. De har også vist stor motstand mot EUs arbeid for likelønn, og de fleste av dem stemte nei eller avsto fra å stemme da parlamentet behandlet et direktiv for rettferdig minstelønn, forteller Benito, og fortsetter:

– Dette viser forskjellen mellom hva ytre høyre sier, og hva ytre høyre gjør. Vi ser en agenda som i stor grad undergraver arbeideres rettigheter. Når det gjelder arbeideres makt og forhandlingsrett, ser vi at ytre høyre alltid er villige til å forlate sine løfter til fordel for mer makt til seg selv.